Innan man skaffar ett kontor som mindre frilansare eller mindre företag finns det en hel del saker att ta i beaktning. Ett misstag som många gör är att inte ta hänsyn till hur företag kommer att växa i hög grad. En kontorsflytt är ganska ansträngande, och det är värt att slippa det om man kan. Samtidigt beror det på hur stort företaget är – är man bara två personer är en flytt kanske inte alltför jobbig.

Behöver du en egen lokal?

Är man ett mindre företag behöver man inte alltid en helt egen lokal. Att hitta ett rum eller plats hos ett kontorshotell kan vara betydligt mer tidseffektivt. Om man dessutom planerar att expandera inom en ganska snar framtid kan det vara bra att tillfälligt hyra en plats, innan man faktiskt skaffar sig en helt egen lokal.

Kontorshotell är som regel bekvämt. I hyran ingår normalt kontorsstädning, wi-fi, möbler, kaffe och annat som kan behövas. När man skaffar en helt egen lokal kommer man att behöva lösa allt detta själv. Bara kontorsstädning (om man inte ska göra det själv) är något som kostar en del.

Om man är själv kan det räcka alldeles utmärkt med en kontorsplats. I skrivande stund finns en kontorsplats i Solna där allt ovan nämnt ingår för under 1000 kronor i månaden. Det här kontorshotellet i Solna erbjuder dock inga egna rum – som är viktigt för många.

Uppsägningstid

Uppsägningstiden är en viktig faktor – kanske viktigare än man tror. För mindre rum och platser på hotell (den plats i Solna som nämns ovan till exempel) är uppsägningstiden som regel ganska kort (mellan 1 – 3 månader). På ett hotell i närheten av det i Solna kan man dock hitta större rum, där uppsägningstiden också är längre. Om du däremot ska hyra en större lokal kan uppsägningstiden vara riktigt lång. Ibland behöver man binda sig på tre år.

Om ditt företag expanderar eller minskar ofta är det bra att välja något flexibelt. Det optimala är givetvis att endast betala för det man använder.

Vilka behov har du?

Kontorsstädning? Läge? Rätt sammanhang i relation till andra företag? För ett företag som ska skaffa ett kontor finns det en hel del saker att ta hänsyn till. Kanske vill ni spara in pengar genom att sköta er kontorsstädning själva? Det viktiga är att man identifierar sina behov och de faktorer som spelar roll för valet av kontor.

Ska du skaffa nytt kontor? Tänk på detta
Tagged on: