Många lägger en hel del prestige i att ha ett fancy kontor. Speciellt om man arbetar med något kreativt som inredning, reklam, mode eller något glansigt magasin. Den som har varit inne på redaktionen som gör de flesta av Bonniers magasin, vet att man möts av en stor reception, med en trevlig receptionist som bjuder en att sitta ner i en flott soffa, i rött, när man väntar på att få komma in på redaktionen. Man kommer inte in oinbjuden. De flesta kontor med självaktning har ett flott kontor som man mer än räkna vill visa upp för sina kunder. Beroende på vilka sorts kunder det är som kommer är det olika saker som man vill utstråla med sitt kontor.

Förtroende

Har man till exempel ett kontor som arbetar med finansiellt sparande, eller är en bank, som ska förvalta kundernas pengar är det förtroende som man vill utstråla mest av allt. Förtroende och trygghet och säkerhet. Ingen vill lägga sina pengar i en bank som inte känns säker, eller som man undrar om den finns kvar i morgon eller har gått bankrutt. Det företag  som vill utstråla säkerhet, trygghet och förtroende inreder sitt kontor i dova säger, helst med metall och blankpolerade golv. Man kanske inreder med blått, eftersom blått signalerar trygghet, renhet och säkerhet. En bank som har rosa inredning brukar inte få så många kunder och sänder dubbla signaler till sin kundkrets.

Kreativitet

Ett företag som ska signalera kreativitet, innovationer och som vill visa att man är ett ungt företag, kanske ett IT-företag, eller ett företag som arbetar med reklam, vill inte visa att man har en tung, trögflytande organisation. Då vill man istället visa på snabba förändringar och att man är en organisation i tiden. Då kanske man har ett kontor med mjuka soffor, orange stolar, bord i gult, grönt på väggarna. Man kanske inreder med färger som piggar upp.

Skönhet och god smak

Har man istället en skönhetssalong och vill signalera att man har god smak, kanske man inreder sin salong i mjuka skinnsoffor i någon gräddvit nyans, med en och annan svart inredningsdetalj, eller någon detalj i mässing, eller någon annan sådan inredning som ger kunderna en känsla av exklusivitet och god smak.

Skapa rätt känsla med rätt inredning

Hur man inreder sitt kontor är som vi ser mycket viktigt för att skapa rätt känsla för de kunder som kommer in till kontoret. Detta är en hel egen vetenskap i sig och bäst är att rådfråga en expert när det kommer till inredning och vad man vill signalera till sina kunder. I Stockholm, liksom i andra stora städer i vårt land är det lättare att få tag i en inredningsbyrå. Känner du ingen på rak arm, kan man googla kontorsinredning Stockholm, eller bryta ut det ortsnamn där du bor och arbetar. Då får du flera förslag på inredningsbyråer där du bor. Ta sedan kontakt och kontrollera vilka offerter de ger och be helst om referenser, du vill antagligen se vilka resultat de åstadkommer.

Vad vill du signalera med ditt kontor?