För många företag så gäller det att hitta en balansgång kring hur man ska kunna synas och få kunder samt hur mycket man är beredd att betala för sin marknadsföring. Ingenting är gratis och för ett mindre företag – i en större stad, med högre konkurrens – så kan det kännas hopplöst att lägga en massa pengar på annonsering; bara för att försvinna i mängden.
Det är nästan lika illa som att inte göra någonting alls och bara vänta på att kunderna på något magiskt sätt ska hitta till verksamheten i fråga. Som vår kund en gång så träffande sa: det flyger inga stekta sparvar in i munnen på dig. Något som fritt kan översättas till att du dels måste anstränga dig och dels vara beredd på att betala för att visa kunderna att du finns.
Det råd vi kan ge i sammanhanget är att man därför betalar pengar för att få hjälp att synas där absolut flest potentiella kunder rör sig. På nätet i allmänhet och på sökmotorn Google i synnerhet. Idag så sitter vi inte med telefonkatalogens gula sidor i jakt efter företag och tjänster, vi läser knappt tidningarnas annonser och vi följer inte den ordinarie tv-tablån – full av reklam mellan programmen.
Våra ändrade vanor kräver nya metoder
Vi skriver – förenklat – in i Googles sökmotor vad vi söker efter (produkter, tjänster, hjälp) och var vi vill hitta detta. Det kan innebära att man söker på exempelvis El-cykel Stockholm och direkt så får man olika förslag av Google på vilka alternativ som finns.
Dessa alternativ är rangordnade efter sin relevans och där Google — tack vare avancerade algoritmer – gör urvalet enklare för dig som kund. Man vill visa kunderna vilka sidor som anses vara trovärdiga – och vilka som inte är det. De senare kommer allt längre ner – kanske på sidan fyra, fem, sex och sju och så vidare.
De som är beskrivande för kunden, som innehåller väsentlig – och korrekt – information och som är uppdaterad rankar högre. Det är också de sidorna som i slutändan får kunderna och det är just där vi anser att man ska lägga sina pengar som företag.
En Seo-byrå ser till att din verksamhet blir relevant
Låter jobbigt och dyrt? Ja och nej. Sant är att du troligen behöver hjälp av en SEO-byrå som tack vare sin expertis och kunskap kan hjälpa dig att klättra på denna sökmotor (som är överlägset störst i världen). Priset beror dock på vilken konkurrens som finns inom den bransch du är verksam inom samt i vilken stad du vill synas. Det kommer att kosta pengar – sökmotoroptimering är inte gratis.
Men mycket tyder på att det handlar om en ren investering. Säg att den SEO-byrå du anlitar lyckas ta dig till Googles förstasida och att du dagligen får väldigt mycket trafik. Trafik som leder till att kunder slutligen besöker dig och köper en elcykel för – minst – 10.000 kronor. Varje kund som besöker din sida är dessutom där av ett syfte: att hitta en elcykel till ett bra pris.
En sådan cykel har då säkerligen bekostat den summa du betalar för din sökmotoroptimering under den månaden (man sluter normalt ett avtal under ett helt år). Nästa cykel du säljer – den handlar om en ren vinst.