Kategorier
Kontorslokaler

Vilket företag sköter din badrumsrenovering?

Fuskjobb är ett stort problem i byggbranschen och det är faktiskt något som har en lite oväntad början. Den stora ökningen gällande fuskjobb har nämligen skett efter det att Rot-avdraget infördes i Sverige. I och med att man som privatperson kunde dra av 50 procent – numera 30 procent – av den totala arbetskostnaden vid en renovering eller nybyggnad och tillbyggnad/reparation och anlita yrkesmän så ökade också efterfrågan hso vanliga Svensson. Dessvärre så ökade även antalet byggföretag och det är den stora anledningen till att fuskjobben ökat så markant.

En snygg hemsida, lite schyssta bilder och lägre priser än vad konkurrenterna erbjuder räcker för att attrahera kunder och att man i själva verket saknar både utbildning och kompetens är rent sekundärt. Så länge uppdragen kommer in så finns det inga problem – klagar någon kund i efterhand så är det bara att göra sig oanträffbar, dra ut på tiden och vänta till dess att kunden i fråga ger upp. Det är tyvärr exakt så många företag agerar och det är något som kunderna måste bli mer medvetna om.

Vi kan säga att ni planerar att genomföra en badrumsrenovering i Enskede och att ni kommer att ta hjälp hela vägen. Ni på företaget är beredda att betala för en badrumsrenovering fullt ut. Hur ska ni veta att det företag som ni anlitar verkligen är kompetent och att ni inte drabbas av exempelvis vattenskador en tid efter att denna badrumsrenovering är utförd?

Tips om hur du hittar rätt firma

De flesta företag är ärliga i sina uppsåt och har den kompetens som krävs. det måste vi tillägga här innan vi fortsätter. Men, att det finns problem går inte att sticka under stolen med. Vi tänkte därför visa hur ni kan slippa bekymmer efter att badrumsrenoveringen i Enskede är färdig och får ett badrum att visa upp för era kunder, som kanske kommer på besök.

  • Offerter. Ta först in offerter så att ni får en bra bild av prisbilden. Ju bättre planering, desto säkrare blir offerterna. Berätta om vilket material som ni önskar, hur stor yta det handlar om och om det finns några speciella lösningar som ni behöver. Ta bort de företag som ligger allra lägst i pris och välj samtidigt bort de dyraste
  • Kunder be om nummer till tidigare kunder och ring till dessa. Om möjligt kan ni även besöka någon för att själva se hur deras badrum blev efter avslutad renovering? Se även om företaget har några referensbilder att visa upp.
  • Förskott – nej tack Betalning sker alltid då arbetet är utfört. Viktigt i detta är även att ni också låter en oberoende besiktningsman utföra en slutbesiktning och ge sin “dom” över den färdiga badrumsrenoveringen. Eventuella fel och brister kan då korrigeras innan ni betalar.
  • Magkänslan Känns någonting fel med företaget ni funderar på anlita bör ni lita på den känslan. Magkänslan har sällan fel
  • Behörighet Se till att den elektriker som ska sätta spotlights och sätta in eventuell golvvärme har behörighet, se till att rörmokare är certifierad för att arbeta i Våta Rum och kolla även upp snickare och plattsättare. Det ger i slutändan en säkrare badrumsrenovering.
Kategorier
Kontorsinredning Kontorslokaler

Betalning och prisuppläggning inför en golvslipning

Har ni bestämt er för att anlita en firma för golvslipning? Som alltid när man anlitar en hantverkare vill man givetvis betala ett rimligt pris. Ofta kan man komma lite billigare undan genom att räkna de faktiska timmarna som arbetas, men det finns ändå en trygghet i att ha ett fast pris och veta slutsumman redan från början. Det finns alltså flera olika prisalternativ man kan välja mellan – vilket man bör välja beror på behov och plånbok.

Fast pris

Det är inte ovanligt att man har ett fast pris för sin golvslipning. I många fall har firmorna redan ett bestämt pris per kvadratmeter, vilket gör det enkelt att räkna ut den ungefärliga slutliga kostnaden. En nackdel med att ha fasta priser generellt, är att man får räkna med att golvsliparen lägger på en del extra för oförutsedda händelser.

Ungefärligt pris

Ungefärligt pris är inte heller ovanligt. Golvsliparen gör då en uppskattning på vad arbetet kommer att kosta ungefär. Man brukar säga att ett angett ungefärligt pris inte får överskridas med mer än 15 procent när fakturan kommer.

Löpande räkning

Som nämnt ovan är det kanske vanligast vid golvslipning att firmorna tar betalt per kvadratmeter och lägger på för efterbehandlingen. Om ni skulle komma överens om löpande räkning ska ni också enas om ett timpris. Det rekommenderas att man sätter ett pristak om man använder sig av löpande räkning.

Så kan du pressa priserna

Det finns flera faktorer som avgör priset på en golvslipning. Generellt har man fördel i att bo centralt i en stor stad – säg Kungsholmen i Stockholm till exempel – där tjänsteutbudet är stort. Kungsholmen nås relativt enkelt från hela Storstockholm och det finns därför många firmor att välja mellan.

När du bor i en storstad kan du, ofta med framgång, använda dig av offerttjänster. Genom att tjänsten matchar din uppdragsbeskrivning med golvslipare i närområdet, kan du få många offerter att jämföra om du bor på just Kungsholmen, till exempel.

Högre pris i storstad

Men det är inte bara fördelaktigt att bo i en större stad. En nackdel är att timpriserna hos hantverkare är högre generellt. Samtidigt kompenserar det stora utbudet möjligheterna till förhandling till viss del för detta. Anlitar du en firma i en småstad är dock sannolikheten att timpriset redan är lägre – utan förhandling – än om du anlitar en firma för golvslipning på Kungsholmen. Är du en god förhandlare har du troligen nytta av att bo i en större stad.

Kategorier
Kontorsliv Okategoriserade

Dessa egenskaper ska en VD ha

När man ska rekryter en företagsledare och VD för sitt företag vad ska man leta efter? Vilka egenskaper är riktiga? Och vad är det som skiljer en framgångsrik VD, från som inte är det? Vad avgör vem som är bra och får företaget att gå framåt eller inte? Ett företag blir sällan bättre än sin VD, eller hur? Att han eller hon är viktig kan men se den tid och de resurser som läggs på att hitta rätt person för jobbet.

Fackförbundets Ledarnas månadstidning har listat de fem viktigaste egenskaperna som en VD bör ha

1. En VD ska ha en vision

Det första de listar är att företagsledaren bör ha en tydlig målsättning för företaget, han eller hon bör ha en tydlig vision av vart företaget ska. Han eller hon ska kunna kommunicera den visionen till sina medarbetare och den strategi som hen har. En VD ska inte bara bry sig om att själv vinna pengar eller fördelar, utan bör ha hela företagets bästa för sina ögon. Har hen inte det, kommer de andra heller inte att ha det.

2. En VD ska ge rätt förutsättningar för jobbet

Det andra som en ledare bör besitta är förmågan att förse företaget med rätta resurser. Ska personalen kunna arbeta, bör de ha rätt förutsättningar och möjligheter att kunna göra sitt arbete. Utan redskap står personalen still. Det fattar vem som helst. Det samma gäller personal. Har du en målare, som ska bygga ett hus, behöver han eller hon en elektriker som kan leda elen rätt, och så vidare.

3. En VD skapar rätt stämning

En VD bör sätta den rätta stämningen i företaget. Kommer VD halvsovande till företaget, lär även personalen förbli halvsovande. Är däremot VD:n en person med stor mängd energi, smittar den energin över på resten av personalen. Det är företagsledaren som präglar stämningen på företaget. Den personen bör fråga sig vilken storts stämning han eller hon vill att företaget har. Ska de andra känna sig betydelselösa, eller betydelsefulla? Ska de känna sig pessimistiska eller optimistiska om sin möjligheter att arbeta och förändra?

4. En VD ska ha koll

Till sist bör en VD har kontroll över framgångar och resultat. En VD som inte vet om personalen lyckas eller misslyckas, vet heller inte vilka bland personalen som han eller hon ska ta till vara, som är betydelsefull för företaget och som tillför viktiga resurser för företaget. De andra på företaget bör också få veta hur det går och vad som fungerar eller inte fungerar. Vet de inte det är det omöjligt för dem att ändra på det som inte fungerar och förbättra arbetet.

Spå när du ska rekrytera en VD, bör du kunna urskilja vilka som har dessa värdefulla egenskaper, och vilka du bör sålla bort. Tycker du det är svårt kan du alltid anlita någon som har den kunskapen och vet hur man gör en chefsrekrytering.

Kategorier
Kontorsinredning

Trägolv på kontoret – en dålig idé?

Det finns en slags dubbelnatur då det kommer till att inreda på ett kontor. Dels så måste man tänka på de anställda och det ska naturligtvis sättas i första rummet. Ergonomiska lösningar, tillräckligt stort utrymme, god ventilation och tillräckligt bra ljus samt en lägre ljudvolym. Detta ska ställas mot kunder och hur dessa kan uppleva kontoret vid kundbesök. Där vill man ge ett gott intryck som se till att kunderna tänker att man är ett företag som man gärna vill gå vidare med.

Dessa två behöver inte – som många tror – ligga i konflikt med varandra. Det går att skapa en läcker kontorsmiljö utan att de anställda behöver göra avkall genom en sämre arbetsmiljö. och: det går att skapa e sådan utan att det kostar för mycket pengar också.

Trägolv fungerar – men välj rätt träslag

Vi ska här fokusera på en del av det totala intrycket som spelar en väldigt stor roll. Detta i form av golvet. Vilket typ av golv har ni på ert kontor? Ganska troligt är att ni har ett golv som är lättskött och enkelt att städa – men att det inte är speciellt vackert för ögat. Vi skulle därför vilja slå ett slag för trägolvet. Ett trägolv ger det där lilla extra och det behöver heller inte vara så svårt att sköta om.

Vi ska först dock säga att val av trä blir avgörande – både för livslängd och skötsel. Ni bör välja ett trägolv som är hårdare; ek är ett bra träslag som – med rätt ytbehandling – kan passa väldigt bra i ett kontorslandskap. Furu däremot – som är mjukare – bör undvikas då det är känsligare för allehanda stötar och för väta.

Ett annat viktigt tillägg är att det inte behöver läggas in trägolv överallt. I hallen kan man med fördel lägga in klinkers som är ett tåligare material och som klarar väta på ett väldigt bra sätt – dessutom är det lättstädat. Och: varför inte införa ett kontor där man tar av sig skorna och använder inneskor istället? Det sparar definitivt på onödigt slitage.

Golvslipning för längre hållbarhet

Skötseln blir en viktig del i att ha ett trägolv i ett kontorslandskap. Dels så bör man se till att alla stolar, bord och möbler har möbeltassar. Dels så får man vara beredd på att en golvslipning bör genomföras med lite högre tidsintervaller än om trägolvet i fråga skulle ligga i ett privathem. En golvslipning är nödvändig; ligger ert kontor i Stockholm så har ni ett väldigt bra urval av tillgängliga företag som erbjuder en golvslipning till väldigt bra priser. Tänk dock på att välja rätt – det är viktigare med en korrekt utförd golvslipning än en billig sådan.

Viktig gällande en golvslipning är att den är dammfri. I en så pass känslig lokal som på ett kontor – med datorer, med skrivare och med annan känslig utrustning – så bör en golvslipning ske med moderna slipmaskiner som samlar ihop dammet direkt. Det är också en sak att hålla utkik efter då ni ska välja företag för er golvslipning i Stockholm: moderna maskiner är ett måste.

Ytbehandling efter golvslipning

Tänk även på att välja rätt ytbehandling. Olja kan ni välja bort nästan per omgående då den skänker mer skönhet än vad den ger skydd. Vi skulle välja mellan lack och hårdvax. Lack är det vanliga – en ytbehandling med bra skyddande egenskaper som dessutom ger en härlig lyster.

Hårdvax fungerar på ungefär samma sätt, men där kan du även välja att förändra genom exempelvis pigmentering och addera färg till ert trägolv. Något som verkligen kan skapa en inbjudande plats – både för kunder och för anställda.

Mer info om golvslipning.

Kategorier
Kontorsinredning

Förändra er kontorsmiljö i Stockholm

Ett attraktivt kontor har många fördelar. Dels så ökar man trivseln för det anställda; syns det att kontoret i fråga är fräscht så blir man generellt sett mer benägen att hålla efter och dra sitt strå till stacken. För utomstående så handlar det om att man får ett ansikte på företaget. En kund, en leverantör, en finansiär eller en framtida affärspartner som besöker ett kontor för första gången grundar mycket av sitt intryck på hur det ser ut. Vi tänkte titta på några snabba punkter som kan förvandla ett slitet kontor till ett mer inbjudande sådant.

    • De anställda.Faktiskt – även de som sitter i lokalen spelar en roll i intrycket. Här kan en klädkod göra stor skillnad och skapa en mer sober inramning. Det behöver inte handla om kostymer av dyrare märken – med det ska heller inte handla om mjukbyxor och t-shirts med hål i. Någonting däremellan; fina jeans, finare skor, skjorta, kavaj och så vidare. Detta kan blandas upp med lite friare tyglar under vissa dagar där exempelvis en casual friday närmast har blivit ett vedertaget faktum även i Sverige.
    • Städning: Regelbunden kontorsstädning är ett måste. Tyvärr så har många företag inte insett vikten av ett rent kontor. Det är generellt sett bättre att bjuda ögat på en ren atmosfär med lite sämre möbler än att ha extremt dyr inredning och strunta i städningen. Ökad städning är bra även för ekonomin då en sådan kan förhindra sjukdagar hos de anställda. Här finns ett stort värde för många företag.
    • Inredning: Att ta hjälp av en inredningsarkitekt må kosta några kronor – men det är nästan alltid värt det. Anlitar ert företag i Stockholm en sådan så kommer han/hon att antingen jobba med ert befintliga möblemang eller komma med förslag om inköp. Det behöver inte vara det absolut dyraste – i många fall så kan exempelvis möbler från den småländske möbeljätten vara lösningen. Och: det gynnar ofta även de anställda då varje kontorsyta maximeras med en tanke på att det är ett jobb som ska ske där.
    • Måla om: Det enklaste sättet att skapa ett helt nytt kontor är att måla om. Anlitar ni en målare i Stockholm så kan för – för en relativt billig peng – få ett helt nytt kontor. Här kan man tänka lite utanför boxen och gärna låta den firma man anlitat vara med och komma med förslag. Idag kan vi direkt säg att den vita vågen håller på att ebba ut och där en större flod av färg börjat ta fart. Färger som primärt handlar om så kallade smutsiga pastellfärger; rosa, gult, blått och grönt.

Många jobbar även med naturen i åtanke: man låter en målare lägga en bas med en färg från naturen – låt oss säga beige – och därefter får en inredningsarkitekt jobba utifrån denna och addera exempelvis korgar, stenar och trädetaljer som tillsammans skapar en mer harmonisk arbetsmiljö. Detta är särskilt tilltalande i Stockholm där stressnivån – både på arbetet och i hemmet – är hög. Känner man ett lugn på arbetsplatsen så gör man ett bättre jobb. En målare kan göra den största förändringen till den lägsta kostnaden.

Kategorier
Kontorsinredning Okategoriserade

Skapa kontor med mycket ljusinsläpp

De flesta kontor vill ha så mycket ljusinsläpp som det bara går. Vi vet numera att vi människor behöver ljus för att må bra. Att ha ett väl upplyst kontor har därför blivit allt viktigare. För att komma till upplysta kontor behöver vi därför stora fönster som släpper in de välbehövd solljuset. Därför är stora fönster attraktivt och många arkitekter ritar sina kontor med hela väggar som fönster, eller som går länge hela väggen, antingen vågrätt eller horisontellt. Man kan se några av de kontoren, antingen i Stockholm, tänk på kontoret där Sveriges dagblad huserar, eller där Helsingin Sanomat finn i centrala Helsingfors. Där är hela fasaden i mörkt tonade glas.

Även kontoren vittnar om tidsandan

Dagens kontor är oftast arkitektritade och vittnar därför om den tidsanda som präglade tiden för då arkitekterna ritade husen. Allra vackrast är de 1800-talshusen, med sina stuckaturen i taken och längs taklisterna, men så otroligt opraktiska. Visserligen är det högt i tak, men ofta byggde man kontoren i små rum med dålig möjlighet att värma dem. Idag bygger man så gott som enbart kontor med öppna ytor, inga väggar, endast skrivbordsskärmar som ger någorlunda avskildhet för kontorsarbetarna. Under 1900-talets början såg man mest spröjsade fönster. Väldigt vackra att titta på men opraktiska att tvätta. Under 60, och 70-talet såg vi fönster som blev allt större. De moderna fönster som vi nu ser har en annan funktion och kan till och med fungera som vägg. Allt för att släppa in så mycket ljus som det bara är möjligt.

Fönster som är lätta att tvätta

Numera vill man gärna kombinera både det estetiska och det som är praktiskt. Varför måste man välja antingen det ena eller det andra när man kan få båda delarna? Dagens sideswingfönster kan man vända nästan i 360 grader så du slipper hänga utanför när du ska tvätta utsidan av dem, samtidigt som du slipper få all fönstertvätt på insidan när du behöver öppna hela fönstret inåt. Med en enda handvridning kan du svänga hela fönstret och själva öppnandet av fönstret tar knappt någon som helst plats. Bra, eller hur?

Det som är estetiskt tilltalande

Även om fönstren är praktiska behöver man inte spara på det som är estetiskt tilltalande. Fönstertillverkarna har möjligheten att tillverka fönster nästan i vilken form som helst; spröjsade fönster, runda, långsmala, rektangulära, koniska, ja så gott som i vilken form som helst. Vill du ha gammaldags fönster är även det möjligt att beställa. Det är du som kund som väljer och du har ett stort utbud av fönster att välja mellan.

Fönster måste vara inbrottssäkra

De flesta fönster måste uppfylla kraven på säkerhet. Det ska inte vara lätt att krossa fönster för att kunna göra inbrott. Även om vi önskar stora fönster och dörrar som släpper in utsikten och solljuset måste de vara inbrottssäkra. Väljer du PVC fönster till exempel, har de en helt annan möjlighet att förbli okrossbara. De går även att tillverka i material som inte kräver lika stor underhållning som  de gamla fönster vi har varit vana med. De gamla träfönstren har alltid krävt en regelbunden underhållning. Träet ruttnade och det krävde att man bytte ut fönstrens trälister med jämna mellanrum. Ruttnade inte träet så flagnade färgen och krävde att man målade om dem. Med dagens underhållsfria fönster slipper man det underhållet. För mer information läs www.fönsterstockholm.net.

Kategorier
Okategoriserade

Hyra förråd för magasinering i Stockholm

Är ni ett band som blivit av med er replokal? Eller är du en butiksägare som fått kontraktet uppsagt? Anledningarna till behov av förrådsplats är lika många som det finns förråd. Lyckligtvis finns det många förråd i Stockholm och den som behöver plats för magasinering bör inte ha några större svårigheter att hitta rätt.

Gör en beräkning

Det första du bör göra är att försöka beräkna hur mycket utrymme du kommer att behöva. Kan dina prylar staplas eller behöver de stå på golvet? Om de behöver staplas, går de i så fall att lyfta för hand? Om du kan packa alla saker i flyttkartonger kommer du att mycket lättare kunna beräkna dina behov, eftersom många förråd och förrådscontainrar ofta är dimensionerade för att visst antal flyttlådor. Räkna ut hyr många kubikmeter utrymme du behöver för din magasinering så kan du sedan gå vidare till att söka efter lämpligt förråd.

Förrådscenter

När du söker förråd kan du välja att hyra plats i ett förrådscenter. Ett förrådscenter är en stor byggnad med hundratals, ibland tusentals, små och stora förråd. De största förråden har plats för enorma mängder gods medan de minsta kanske inte tar mer än ett par cyklar. I Stockholm finns många förrådsuthyrare och på deras hemsidor kan du ofta se vilka storlekar de erbjuder och till vilka priser. I ett förrådscenter står dina saker väl bevakade och i en väl anpassade temperatur. I hyrespriset ingår ett passerkort och du kan komma åt dina saker när du vill. Nackdelen kan vara att förrådscenter ofta ligger i Stockholms yttre delar och det kan behövas bil för att ta sig dit och tillbaka.

Prylar på väg

Har du ingen bil kan en lösning vara mobil magasinering. Vid mobil magasinering får du ett mobilt förråd utkört till dig som du kan packa i lugn och ro. Företaget som hyr ut det mobila förrådet kör sedan i väg et till en väl bevakad parkeringsplats eller garage, där det står säkert tills du behöver det igen. Fördelen med mobil magasinering är ju att du slipper transportera sakerna själv, men å andra sidan kommer du inte åt dem lika lätt när de väl körts bort.

En nära lösning

Har du en trädgård kan då en smart lösning vara att få en förrådscontainer utkörd och ställd på tomten. En förrådscontainer är en container anpassad för magasinering, med ventilation och isolering. En container är en mycket bra lösning både för kortare och längre förvaring. Det krävs ingen transport och du kommer åt dina grejer när du vill. Containrarna är utrustade med stöldskydd och du behöver inte vara orolig för att de ska bli stulna. Om du behöver plats på tomten kan även företaget som hyrt ut containern hämta den och ställa den på en säker plats, precis som vid mobil magasinering.

Kategorier
Kontorsliv

Konsekvenser av dålig ventilation

Att ha en god ventilation är viktigt i alla lokaler. Inte bara i hemmet, utan även på arbetsplatsen. Det gäller också helt vanliga kontor, och inte bara arbetsplatser där man hanterar farliga ämnen. Om ventilationen är dålig kan de boendes eller de anställdas hälsa påverkas negativt på lång sikt.

Ibland kommer symptomen smygande under lång tid, men om det är illa finns en risk att dessa effekter blir påtagliga och omedelbart märkbara. Den som upplever problem med ventilationen bör kontakta en ventilationsfirma för att få problemet åtgärdat så fort det är möjligt.

Ventilation på olika typer av arbetsplatser

Som nämnt i inledningen är ventilation på arbetsplatsen viktigt – precis som det är i hemmet. Hälsovådliga ämnen i luften är särskilt vanligt förekommande på många arbetsplatser där industriell verksamhet förekommer. Det här är ämnen som en vanlig bostadsrättsägare i t.ex. Stockholm inte stöter på i hemmet, och kan orsaka mer skada än de kemikalier som normalt finns i bostäder.

Det finns gränsvärden för ungefär 400 ämnen. Om halterna av dessa ämnen blir så höga att de överskrider gränsvärdet, finns en påtaglig risk för negativa effekter på hälsan. Det är främst i industriell verksamhet som det här är ett problem. Om det här problemet förekommer kanske det inte räcker med att anlita en ventilationsfirma – då krävs grundläggande förändringar i produktionsrutinerna.

Skolor och kontor

I dessa typer av verksamheter kommer föroreningarna i inomhusluften framförallt från byggnadsmaterial och människorna själva. Jämfört med gränsvärdena (som nämns ovan), är halterna av föroreningar ofta mycket låga. Men så är dock inte alltid fallet. I Stockholm, Göteborg och i andra i städer i landet har det kommit fram information om att ventilationen varit bristfällig. I sådana lägen har ofta en ventilationsfirma ringts in för att åtgärda problemen. Det här är särskilt allvarligt när det är skolor det handlar om.

I skolan såväl som jobbet kan det påverka hur bra man presterar. Unken luft kan leda till att man känner sig tröttare och att man får svårare att koncentrera sig. Det här kan vara besvärligt för alla som vistas i lokalerna, men är särskilt jobbigt för dem som har allergi eller astma. Luftföroreningarna påverkar än mer då och kan på sikt förvärra hälsotillståndet.

Den som har en lokal med unken luft – oavsett om den ligger i Stockholm, Göteborg eller någon annan stad – bör inte vänta med att ringa en ventilationsfirma. Är det just i en storstad som Stockholm eller Göteborg har man ofta många firmor att välja mellan, och kan säkerligen hitta någon som kan komma med kort varsel.

 

Kategorier
Kontorsinredning Kontorsliv

Motorstyrda markiser förenklar kontorslivet

På kontorsbyggnader med stora fönster eller fönsterpartier i söderläge är markiser eller rulljalusier oumbärliga. Detta för att man ska kunna arbeta obesvärat utan reflexer på datorskärmar och utan att det ska bli outhärdligt varmt i lokalerna.

Även om det skulle finnas luftkonditionering så kan man spara stora mängder energi med hjälp av rätt solskydd till lokalerna. Viktigt är givetvis att välja kvalitetsprodukter då ett kontor ställer helt andra krav än ett privat hem. Det blir ett högre slitage eftersom markiserna används dagligen och av fler människor.

Motorstyrning istället för handvev

I en kontorsbyggnad där ett flertal markiser måste fällas ut och in dagligen är motorstyrning ett mycket användbart hjälpmedel. Att kunna trycka på en knapp istället för att behöva veva varje markis in och ut för hand spar både tid och muskelkraft. Det handlar om en marginell extrakostnad när man köper markiserna och denna kommer sparas in snabbt då ingen i personalen måste lägga arbetstid på att sköta markiserna.

Automatisering för att skydda markiserna

En annan utmärkt funktion att investera i är automatiserad styrning av markiserna. Exempelvis så är det praktiskt att markiserna får en timer så som fäller in dem vid arbetsdagens slut. Så skyddas de mot väder och vind under de timmar då de inte används.

Solsensorer som fäller ut markiserna när solen ligger på mot en viss vägg är också smart. Regn- och vindsensorer ger också extra skydd om vädret skulle slå om snabbt. Markiserna tar hand om sig själva så att ingen i personalen behöver fundera över saken.

Hör av dig till en bra markisfirma så berättar de mer om alla de olika alternativ som finns på marknaden idag.

Kategorier
Kontorsinredning Kontorslokaler

Säkert på kontoret

Inbrott på kontoret

Ditt kontor är säkerligen fullt av värdefulla föremål, datorer, projektor, konferenstelefon, papper som inte får hamna i fel händer. Kort sagt, på kontoret är det viktigt med god säkerhet för att du inte en morgon ska komma till jobbet och märka att det har varit inbrott.

Så vad kan du göra för att skapa en högre säkerhet på ditt kontor? Beroende på om du hyr eller om du äger din egen kontorsfastighet så ligger ansvaret lite olika.

Hyr du ditt kontor ligger givetvis en stor del av ansvaret på din hyresvärd. Hyresvärden ska se till att det finns säkra dörrar, fönster och lås. Dock så är det inte säkert att du känner att detta räcker.

Har du till exempel dokument som du vill skydda extra rekommenderas att du investerar i ett kassaskåp eller åtminstone tyngre, låsta dokumentskåp. I ett kassaskåp kan du även låsa in hårddiskar eller bärbara datorer vid behov.

För dig som äger din egen kontorsfastighet

Äger du ditt eget kontor är det förstås du själv som är ansvarig för säkerheten. Ett tips är att anlita en säkerhetskonsult som gör en översyn och kontrollerar om det finns några säkerhetsbrister. Kanske behöver du komplettera dina dörrar och fönster med gallergrindar i markplan, installera ett nytt larm eller övervakningskameror.

Många säkerhetsbrister beror dock på mänskliga faktorer. Vet du exakt vem som rör sig i fastigheten och när? Det är viktigt att även städpersonal, vaktmästare med flera får utbildning i företagets säkerhetsrutiner och vet hur nycklar, koder med mera ska hanteras på rätt sätt.

Tänk som en inbrottstjuv

Det kan låta som ett konstigt råd, men föreställ dig att du skulle ha intresse av att ta dig in i din egen kontorsbyggnad för att stjäla utrustning eller data. Hur skulle du gå tillväga. Ser du några säkerhetsluckor som skulle gå att utnyttja? Om du upptäcker några är det viktigt att du åtgärdar dem snarast möjligt, för det är just sådana brister som professionella inbrottstjuvar letar efter.