Kategorier
Kontorsinredning

Köp säkerhetsprodukter från ett säkerhetsbolag

De största företagen har ofta de största kontorskomplexen, vilket skapar behov av att kunna övervaka den stora mängd människor som vistas på kontoren. Av lite olika anledningar är det bra att kunna se vad som händer på kontoren. Många sätter därför upp kameror på kontoret. I de flesta fall handlar det inte om att spionera på sina egna medarbetare utan att kunna följa vad som händer då det är kunder som kommer på besök. Ibland spelar man in samtal i utbildningssyfte, ibland på grund av juridiska avtal som kanske sluts inne på kontoret. Och någon gång handlar det också om att kunna skydda sig mot inbrott på kontoren.

Kameror för övervakning

Beroende på vilken slags verksamhet man har, kan man installera kameror med värmekänslighet, med rörelsedetektorer, eller vattentäta kameror för utomhusbruk. Och för företagsägaren är det smidigt att kontrollera innehållet och styra kamerorna via sin mobil eller dator. Sedan kan man när som helst spela upp inspelningen på sin dator närhelst man behöver det.

Brandskydd

Ibland vill man kunna skydda sitt kontor mot bränder. Skulle en brand uppstå skulle det vara förödande för all information och för alla de saker som man förvarar på plats på kontoret. Då kan man installera särskilda brandskyddande skjutgaller, isolerande jalusier som fälls ner om en brand skulle utbryta. När det kommer till bränder, gäller det att isolera branden så mycket som det bara är möjligt. Att endast ha vattensprinkler kan oftast förstöra mer än släcka en brand. Då är skum ett mer användbart material.

Säkerhetsglas

Har man ett kontor på marknivå kanske man vill kunna skydda kontoret från skadegörelse. Då är det viktigt att installera säkerhetsglas som inte splittras när det utsätts för yttre påverkan. Många säkerhetsglas skyddar även mot skadliga UV-strålar. Är man särskilt utsatt för en stor risk för inbrott kan man koppla fönster till larm som går direkt till säkerhets- och väktarbolag, som är på plats inom minuter efter att det någon skadar fönstret.  Samma sak med dörrar in till kontoret. Samtidigt gäller det att komma ihåg att inget skalskydd är 100 procent säkert. Skaffar du säkerhetsglas till kontoret har ni 10 års garanti på hållbarheten. Då kommer leverantören ut och installerar säkerhetsglaset. Samtidigt kan du se över resten av säkerheten på kontoret.

Säkerhetsföretag som levererar säkerhetsprodukter

Vad kan vara mer tryggt än att få säkerhetsprodukterna från ett företag som arbetar med säkerhet? Du kan köpa fönster, dörrar, jalusier, galler, portar och kameror från ett och samma företag som samtidigt kommer ut till kontoret och rådgör med er  om vilka åtgärder som ni kan göra både för att säkra mot inbrott och ett fullgott brandskydd.

Kategorier
Kontorsinredning Kontorslokaler Kontorsmöbler

Vad vill du signalera med ditt kontor?

Många lägger en hel del prestige i att ha ett fancy kontor. Speciellt om man arbetar med något kreativt som inredning, reklam, mode eller något glansigt magasin. Den som har varit inne på redaktionen som gör de flesta av Bonniers magasin, vet att man möts av en stor reception, med en trevlig receptionist som bjuder en att sitta ner i en flott soffa, i rött, när man väntar på att få komma in på redaktionen. Man kommer inte in oinbjuden. De flesta kontor med självaktning har ett flott kontor som man mer än räkna vill visa upp för sina kunder. Beroende på vilka sorts kunder det är som kommer är det olika saker som man vill utstråla med sitt kontor.

Förtroende

Har man till exempel ett kontor som arbetar med finansiellt sparande, eller är en bank, som ska förvalta kundernas pengar är det förtroende som man vill utstråla mest av allt. Förtroende och trygghet och säkerhet. Ingen vill lägga sina pengar i en bank som inte känns säker, eller som man undrar om den finns kvar i morgon eller har gått bankrutt. Det företag  som vill utstråla säkerhet, trygghet och förtroende inreder sitt kontor i dova säger, helst med metall och blankpolerade golv. Man kanske inreder med blått, eftersom blått signalerar trygghet, renhet och säkerhet. En bank som har rosa inredning brukar inte få så många kunder och sänder dubbla signaler till sin kundkrets.

Kreativitet

Ett företag som ska signalera kreativitet, innovationer och som vill visa att man är ett ungt företag, kanske ett IT-företag, eller ett företag som arbetar med reklam, vill inte visa att man har en tung, trögflytande organisation. Då vill man istället visa på snabba förändringar och att man är en organisation i tiden. Då kanske man har ett kontor med mjuka soffor, orange stolar, bord i gult, grönt på väggarna. Man kanske inreder med färger som piggar upp.

Skönhet och god smak

Har man istället en skönhetssalong och vill signalera att man har god smak, kanske man inreder sin salong i mjuka skinnsoffor i någon gräddvit nyans, med en och annan svart inredningsdetalj, eller någon detalj i mässing, eller någon annan sådan inredning som ger kunderna en känsla av exklusivitet och god smak.

Skapa rätt känsla med rätt inredning

Hur man inreder sitt kontor är som vi ser mycket viktigt för att skapa rätt känsla för de kunder som kommer in till kontoret. Detta är en hel egen vetenskap i sig och bäst är att rådfråga en expert när det kommer till inredning och vad man vill signalera till sina kunder. I Stockholm, liksom i andra stora städer i vårt land är det lättare att få tag i en inredningsbyrå. Känner du ingen på rak arm, kan man googla kontorsinredning Stockholm, eller bryta ut det ortsnamn där du bor och arbetar. Då får du flera förslag på inredningsbyråer där du bor. Ta sedan kontakt och kontrollera vilka offerter de ger och be helst om referenser, du vill antagligen se vilka resultat de åstadkommer.

Kategorier
Kontorsliv

Öka flexibiliteten genom en ny telefonväxel

Det gamla kontoret – fasta platser, reception, grundmurade arbetstider och med samma typer av arbetsuppgifter dag ut- och dag in – är idag, till mångt och mycket, ett minne blott. De flesta företag som har sin verksamhet inom kontor har insett värdet av att vara flexibla. Detta både för sin egen skull och för att kunderna idag förväntar sig att man är det. En kund är mer otålig idag. Det är en naturlig följd av att allting går så mycket snabbare.

Vem orkar vänta på en tjänst eller en kontakt med en specifik person då man är van vid att få allting – kontakter, information och tjänster – levererade med ljusets hastighet? Får man inte det – ja, då söker man sig vidare till ett företag som kan tillgodose dessa behov och önskemål.

Företag har mycket att vinna på att modernisera sig och låta den fläktande vinden av förändring blåsa genom sina lokaler också. Det handlar inte enbart om att kunna möta upp sina kunder. Nej, även de anställda kommer att dra stor nytta av att förändra både tankegångar och – framförallt – sina daterade system. Ett tydligt exempel på det senare gäller en telefonväxel.

“ Du söker person A. Vänta ett par sekunder så ska jag koppla dig vidare. Person A svarar tyvärr inte – han kanske är på kundmöte. Vänta så kopplar jag dig vidare till hans kollega, person B istället…” . Du kanske känner igen detta scenario och du – liksom många andra – kanske har stört dig på detta?

Det är också där en modern telefonväxel gör skillnad. Genom en sådan så kan du nämligen komma i kontakt med exakt den person du behöver – oavsett var denne befinner sig. En modern telefonväxel ger större frihet. En anställd kan sköta sina kundkontakter och sitt jobb varifrån som helst. Det går att använda en mobil växel och genom denna använda sig uteslutande av sin smartphone. Något som ytterligare effektiviserar och underlättar för alla parter.

En mobil växel kräver inget kontor eller en fast plats

För det första: en mobil växel är oberoende av operatören och den är heller inte geografiskt låst. Rent konkret så innebär detta att du kan ha anställda i vilket land som helst och ändå inte betala skyhöga kostnader för telefonin. Det enda som krävs är trådlöst nätverk att koppla upp sig mot. Därefter kan de anställda ringa, delta i möten, ta emot samtal, vidarekoppla och samlyssna – allt som krävs för en fungerande verksamhet. Deras privata nummer går att växla till jobbnumret genom att klicka på en tillhörande app som är möjlig att ladda ner.

Det här är en lösning som möjliggör en mer global verksamhet och som kan sänka kostnaderna för exempelvis lokalhyra. En mindre lokal kostar mindre pengar och genom en mobil växel så finns det inte samma krav på direkt närvaro – på kontoret – utan där kan man vara mer flexibla.

En anställd kan jobba från ett café, en annan kan arbeta från utlandet, en tredje ute hos kund – samtliga kan trots detta hålla en öppen kommunikation med varandra och med sina kunder. Det här är framtiden, och det är dags att ta steget mot bättre lösningar som alla tjänar på i slutändan.

Kategorier
Kontorsflytt

Dags att byta kontor?

Som företagare så strävar man alltid efter att öka sin omsättning, expandera och kunna bli ännu mer lönsam. För vissa går det väldigt fort, för andra tar det längre tid och för en del så händer det ingenting alls. Det är omöjligt att veta på förhand. Vi ska dock fokusera på de företag somd et går bättre för och där vi kan säga att du driver en mindre konsultfirma som i dagsläget – och under en längre tid – haft fyra stycken anställda. Ni sitter i ett mindre kontor i Stockholm. Det som sker är att ni får allt fler uppdrag och att ni i och med detta också måste anställa fler personer. Ni skyndar långsamt då ni inte vill ta in fel folk; er firma lever på sitt goda rykte och ni vet att det handlar om att minimera varje misstag.

Därför så anställer ni först en person – väntar någon månad – anställer ytterligare en person – väntar två månader och anställer en tredje. Alla hinner bli en i gänget, alla hinner få förståelse för hur ni vill jobba och alla hinner bli varm i kläderna. Ett skolboksexempel på hur man utvecklas och växer i en kostym innan man köper den. Men, är det inte lite trångt?

En kontorsflytt kräver speciell kompetens

Ert problem är att ni numera är sju stycken anställda som delar på en yta som är avsedd för betydligt färre. Det är alltså dags att ta nästa steg: att skaffa ett större kontor. I det här fallet blir flytten väldigt delikat – som vid alla kontorsflyttar – så den ska ske under en helg och att ni redan på måndagen måste kunna öppna dörren till det nya kontoret i Stockholm och sätta igång att jobba igen.

Först och främst så måste ni alltså hitta en pålitligt flyttfirma som kan sköta er kontorsflytt i Stockholm. Det finns de som specialiserat sig på detta område och som kan erbjuda unika tjänster sett till både säkerhet – att inga datorer och annan teknisk utrustning går sönder – och sett till effektivitet.

En flyttfirma som riktat in sig på kontorsflytt kan i många fall även bistå med installationer – det gör att ni kan mötas av ett fullt inrett kontor där datorerna står inkopplade och redo att användas.

Hitta rätt städföretag i Stockholm

Den andra frågan som ligger på ert bord gäller städning av ert gamla kontor. Den ska vara exakt lika noggrann som då en vanlig flytt sker och där man som säljare/hyresgäst har ett åtagande som ligger i att genomföra en flyttstädning. Där en flyttstädning innebär att allt från kök, badrum och övriga rum ska städas, att fönster ska putsas samt att alla saker däremellan – avlopp, dusch, badkar, spis, kyl- och frys, takarmaturer – ska städas så är det faktiskt ingen skillnad på vilka krav som ställs om ett kontor ska städas ur.

Se din kontorsstädning på samma sätt som en flyttstädning och se till att använda det som nyckelord då ni söker efter en städfirma i Stockholm.

På samma sätt som det finns rena specialister inom flyttbranschen – exempelvis då för en kontorsflytt – så finns det motsvarande företag inom städbranschen. Skillnaden är att det finns så många fler nischer just där. Ett företag kan vara expert på hemstädning i Stockholm, ett annat på just flyttstädning, ett tredje på kontorsstädning (normal sådan som utförs regelbundet på kvällstid) och ett fjärde städföretag kan vara mer inriktat på byggbranschen – städning av verkstäder, omklädningsrum och byggarbetsplatser.

Då vi anser att just en flyttstädning är närbesläktad med den städning ert företag är i behov av så tycker vi att ni ska söka efter en städfirma som riktat in dig på det området. Det kommer att ge bäst resultat.

Kategorier
Kontorsliv

Tandvårdsförsäkring till anställda

En bra företagare värnar om sina anställda utöver de statligt dikterade villkoren som tjänstepensioner och friskvård. Driver man ett företag där de anställda mestadels jobbar i kontorsmiljö, något som är mycket vanligt i Solna, är hälsoaspekten mycket viktig. Vissa arbetsgivare utökar friskvårdsbidraget, andra ser till att gemensamt ordna hälsobefrämjande aktiviteter för de anställda.

Att erbjuda sina anställda utökade försäkringar är ett bra sätt att få arbetsgruppen att känna sig uppskattad och samtidigt verkligen värdesätta sin anställning. I det här sammanhanget är en tandvårdsförsäkring verkligen något som kan ha en avgörande effekt både för företaget och för de anställdas hälsa.

Företagstandvård från Praktikertjänst

Praktikertjänst är den största koncernen inom privat tandvård i Sverige. De erbjuder en tjänst kallad företagstandvård, som ger dig möjlighet sm arbetsgivare att subventionera dina anställdas tandvård. Principen är densamma som för det gamla konceptet hem-PC. Fakturan för den anställdes tandvård ställs till dig som är arbetsgivare, och du drar sedan summan från den anställdes lön innan skatten dras. För dig som arbetsgivare kostar det alltså ingenting, men dina anställda får billigare tandvård när de behöver. Ofta blir denna typ av företagstandvård ett incitament för anställda att regelbundet besöka tandläkaren varje år, något som främjar även allmänhälsan. Du får friskare och gladare medarbetare.

Privat tandvårdsförsäkring

Jobbar du i en högpresterande, lukrativ bransch där det är viktigt att hålla kvar duktiga anställda har du mycket att vinna på att erbjuda dina anställda privat tandvårdsförsäkring som löneförmån. En privat tandvårdsförsäkring är ett komplement till det statliga tandvårdsstödet och högkostnadsskyddet. Tandvård är dyrt i Sverige och även om högkostnadsskyddet finns kan det ändå röra sig om väldigt mycket pengar om någon av dina anställda råkar ut för en olycka eller blir tvungen att göra ett större ingrepp. Med en privat tandvårdsförsäkring betalar man aldrig mer än självrisken.

Tandvårdsförsäkring via tandläkare

Driver du ditt företag i Solna kan du också vända dig direkt till en tandläkarklinik för att teckna en tandvårdsförsäkring för dina anställda. I Solna finns många bra tandläkare som erbjuder högkvalitativ tandvård för både reguljär- och akutpatienter. Hos både privattandläkare och Folktandvården finns möjlighet att teckna försäkringsprogram för dina anställda. Kostnaden per år avgörs av dina anställdas nuvarande tandhälsa och förmåga att sköta tänderna.

Visa att du bryr dig

Satsa på dina anställda och hjälp dem till en bättre tandhälsa. Subventionerad tandvård är ett utmärkt sätt för en arbetsgivare att visa sin uppskattning och samtidigt skapa ett bra incitament för de anställda på kontoret att vilja jobba kvar. Fri tandvård är ingenting man överger i första taget.

Kategorier
Kontorsflytt Kontorsstädning

När kontoret behöver en flådigare adress

Är det dags för kontoret att byta adress? Är man ett framgångsrikt företag behöver man antagligen söka ett nytt kontor då man växer. Ibland kan behoven ändras vilket gör att man antingen vill bli fler eller få annorlunda rum för företagets behov och för att verksamheten ska fungera som det är tänkt.

Ibland kan man behövs komma till en mer fashionabel adress för att kunna dra till sig rätt sorts kunder. Att via upp ett kontor för att visa på förtroende och seriositet är viktigt när man vill binda kunderna till sig.

Inredningen lika viktig som den nya adressen

Då är utseendet på kontorets inredning mycket viktig, samt läget. Det gäller att kunna visa på det som företaget säljer; är det innovation, inom till exempel IT, är det viktigt att visa på ett kontor som andas detta. Samma gäller om det är ett företag inom reklambranschen. Är det i stället ett företag som sänker finansiella produkter, eller som arbetar inom pensioner och ekonomi är det seriositet och förtroende man vill signalera med sitt kontor. Då gäller en adress på Östermalm, i Stockholm, eller ett centralt läge i Göteborg och Malmö. Är det däremot ett IT-företag bör man helst ha sin adress i Kista, utanför Stockholm, som Stockholmarna gärna vill kalla för Sveriges ”Silicon Valley”.

Anlita en flyttfirma för grovjobbet

Är det så att man har fått en ny adress för företaget gäller det att få allting med sig; alla prylar, skrivbord, stolar och tillbehör. I stället förr att utnyttja personalen som ska göra allt åt företaget som har med flytten att göra, kan man i stället använda en professionell städ- och flyttfirma som gör allt. Då är det bara att ge dem nycklarna och be dem ge dem vidare till hyresvärden. Efter det behöver man sedan inte oroa sig för något mer; allt pick och pack tar företaget hand om, plus städningen efter flytten. Varför inte anlita någon som du kan lita på och anförtro företagets alla tillhörigheter till?

Låt dem skriva på ett sekretessavtal

Känner du inte någon tillförlitlig flyttfirma på rak arm, kan du alltid googla flyttfirma, och sedan ortsnamnen dit du vill flytta. Google bör du ge dig några förslag. Be dem som du ser först på Google att ge dig offert och referenser. Kolla upp referenserna och ta sedan det företag som du tycker har bäst offert och referens. När du sedan har sållat bland företagen låt dem skriva på ett sekretessavtal för att hindra dem att sprida känslig information om ditt företag. De måste ställas till svars för om de låter något försvinna eller komma i fel händer.

Kategorier
Kontorsliv

Detta har arbetsgivare skyldighet att förse sin personal med

Alla arbetsgivare har skyldigheter för sin personal att ha rätt arbetsmiljö. Som arbetsgivare har man långtgående skyldigheter att förse sin personal med en bra och hälsosam arbetsmiljö. Arbetsmiljölagen innehåller en hel del bestämmelser som lägger ett stort ansvar på arbetsgivaren. Förutom det uppenbara att det är en arbetsgivare som erbjuder arbete inom ett riskfyllt område, ska ansvara för arbetstagarnas skyddsmiljö och utrustning, ska arbetsgivaren även förse arbetstagarna med en hälsosam arbetsmiljö. Enligt lagen ska alltså en arbetsgivare se till att:

1. Förebygga olyckor

2. Eliminera risker för ohälsa

3. Förse med riktiga redskap, skyddsutrustning etc

4. Kontrollera arbetsmiljön

5. Ansvar för företagshälsovård

6. Skyldighet att tala om risker etc

7. Ge arbetstagare möjlighet att vara med och påverka arbetsmiljön och anpassa sin miljö efter den egna förmågan och eventuell handikapp

8. Arbetet ska kunna utföras i en sund och säker miljö

Detta säger lagen om arbetsmiljön

Enligt Arbetsmiljölagen 4 paragraf har arbetsgivare skyldighet att:

”De arbetshygieniska förhållandena när det gäller luft, ljud, ljus, vibrationer och liknande ska vara tillfredsställande ”

Det innebär bland annat att det ska finnas tillräckligt med ljus, värme och syrerik luft så att inte arbetet påverkas negativt, så att personalen ska kunna utföra sitt arbete på bästa möjliga sätt. Och skulle det i finnas sådana moment i arbetet som riskerar personalen säkerhet och hälsa, måste de få all tänkbar skyddsutrustning för att klara av de ändrade förhållandena. Det är sådant som arbetsgivaren ska ta ansvar för. Inte arbetstagaren.

Alltfler vill avsäga sig ansvaret för sina arbetare

Med tiden har vi sett alltfler fall där arbetsgivaren inte tar det ansvar som de enligt lagen egentligen har. Många gånger beror det på att arbetsgivare istället blir uppdragsgivare, som ger i sin tur någon underleverantör i uppdrag att förse med personal. Detta kan gå i flera led, tills ingen till sist har något ansvar för den som faktiskt utför arbetet. På alltför många platser ser man arbetsgivare som struntar i eller fuskar med säkerhetsföreskrifter och som sänder upp sin personal att arbeta på tak, på höga byggnader utan varken hjälm, säkerhetslina eller en fullgod lift. Ibland saknas även byggnadsställningar för renoveringar av tak. Då arbetsgivarna har blivit uppdragsgivare, som i sin tur köper tjänsten av någon underleverantör som i sin tur anlitar en annan underleverantör, har hela arbetsgivaransvaret fallit bort. Den som drabbas av detta är arbetstagaren som nästan helt saknar rättigheter.

Våga sticka ut och ta ansvar!

Det är därför viktigt att den som faktiskt har ett arbetsgivaransvar tar det som man ska och ser över vilken miljö man erbjuder sina uppdragstagare. Någon måste ta ansvar för det som händer. Det är därför vi här poängterar vikten av ett ansvar för dem som arbetar. Märker man som arbetsgivare att man inte har tänkt i dessa banor, bör man se över de arbetsuppgifter som man ger vidare och i så fall anpassa dem efter föreskrifterna. Trots att man ger något annat företag uppdraget att utföra en tjänst, har man som uppdragsgivare ansvaret att den som utför tjänsten är skyddad enligt dessa föreskrifter. Man kan inte avsäga sig det ansvaret.

Kategorier
Hyresvärd Kontorsliv Kontorslokaler

Anlita någon som tar hand om underhållet

Hyr man ut, eller själv hyr ett kontor i ett fastighetslandskap är det viktigt och bra om man kan få anlita en fastighetsförvaltare som sköter om allt som har med själva fastigheten att göra. Äger man fastighet är det bra om de delar av huset som inte är uthyrt blir det. Då är det en hel del administration som måste skötas om angående uthyrning, renovering av lokaler och att debitera hyresgäster. Då kommer det också an på fastighetsförvaltaren att ansvara för städning och skötsel av kontor och lokaler.

Få fler tjänster ur ett och samma företag

Då är det bra om man ska anlita en fastighetsförvaltning att även kunna få fler tjänster från ett och samma företag. Får man ett förvaltningsföretag att ta hand om städning av lokalerna, kan man kanske även få samma företag att ta hand om allt som har med soptömning och återvinning att göra. Kanske man kan få förvaltning av administrativa tjänster också. Då kanske de kan ta hand om allt; städning, skötsel och reparationer av lokalerna, en receptionist som svarar i telefon och vidarebefordrar samtal, vattnet blommor, sköter om skrivare, IT och kaffekokning, och varför inte någon annan ur samma firma som tar hand om den ekonomiska bokföringen för varje företag som hyr in sig i kontoret? Många små egenföretagare skulle mer än gärna vilja slippa att bokföra och få koncentrera sig på det som är det egna företagets verksamhet.

Det finns sådana företag i Stockholm som erbjuder tjänster inom fastighetsförvaltning och fastighetsservice. Då kan de åta sig små och större kunder och erbjuder då allt från praktiskt städning, renovering och reparationer till ekonomisk bokföring, medlemsregister, fakturering, planering av styrelsemöten, ta hand om deklarationer och mycket mer.

Som fastighetsägare krävs att ansvara för underhåll och skötsel

Ibland kan det vara bra att kunna vända sig till en och samma förvaltning när det kommer till den egna fastigheten. Då kan man som ägare ägna sig åt annat, som till exempel fastighetsförvärv. Att äga fastigheter idag är bland det mest lönsamma som kan tänkas då värdet på fastigheterna endast lär stiga med tiden. Naturligtvis krävs det underhåll av lokalerna, och att det finns lösningar på allt; sanitet, vatten, värme, ventilationer och att fastigheten underhålls. Men det är inga stora utgifter jämfört med inkomster man får från hyrorna. När det kommer till fastighetsförvaltning gäller det att visa hyresgäster att man tar hand om dem och är en ansvarsfull hyresvärd. Ryktet går snabbt om vilka som är bra och juste och vilka som är dåliga hyresvärdar. Åtminstone fungerar det så i Stockholm, och vi antar det är på samma sätt i andra storstäder som i Göteborg och Malmö.

Kategorier
Kontorsinredning

Bättre belysning ger bättre resultat

Hur ser det ut på ert kontor gällande belysningen; handlar det om – som för många andra – att ni har en typ av belysning som lyser starkt och för alla? i så fall kan det vara läge att tänka om lite. Belysning på ett kontor påverkar resultatet och på samma sätt som man vill ha i hemmet så för det finnas arbetsbelysning, allmänbelysning och mer avslappnande belysning.

Att enbart ha en typ av belysning kan vara väldigt irriterande i längden och leda till att man inte arbetar så bra. Dessutom så är alla olika också; där den ena vill ha ljust, vill den andra ha mörkt – alltmedan en tredje vill arbeta med punktbelysning.

Dagens avancerade styrsystem gör det möjligt för varje enskild individ på ett kontor att själv välja vilken typ av belysning som passar för tillfället. Det är något som även sparar pengar i det långa loppet. Se dock till att en behörig elektriker sköter all installation – ta inga risker med elektricitet.

Vårt förslag är att du som företagare i Stockholm ger dina anställda den möjligheten. Med dagens mer avancerade teknik så finns det belysning som passar alla önskemål och utan att interferera med hur någon annan vill ha det. Skulle någon vilja ha en mörkare zon – men med punktbelysning – så är detta möjligt. Ser man till hur vi arbetar idag så finns det på många kontor heller inga fasta platser; vi är mer flexibla och kan bära datorn mellan de olika ytorna som finns.

Där kan det finnas ett värde i att välja ett system som känner av närvaro och som tänder- och släcker utifrån om någon vistas i rummet – det sparar dessutom pengar. oavsett vilket typ av system ni väljer till ert kontor i Stockholm så bör det kopplas in av en behörig elektriker. Eller snarare: det måste installeras av en behörig elektriker. Sker inte det så finns det stora risker som kan innebära bränder och till och med dödsfall.

Anlita en elektriker för installationen

Vi kan ge ett exempel som väl beskriver varför en behörig elektriker måste anlitas. Idag – och sedan några år tillbaka – har det varit populärt att sätta spottar i taket. vackert – javisst; och dessutom funktionellt sett till att de ofta kommer som dimmers (vilket ger de anställda möjlighet att reglera ljuset själva).

Men, många låter snickaren sköta installationen. En snickare som arbetat med att förbereda taket för alla spotlights – men som saknar kunskap om hur dessa sedan ska fästas. Det kan innebära att en spotlight sätts direkt i en regel och att denna – på grund av hettan – börjar brinna. Snickaren kanske erbjöd sig av välvilja och utan insikt kring varför installationen borde genomförts av en elektriker.

Belysning är viktig, men den får inte gå ut över de anställdas hälsa. Viktigast är att alla nya system kopplas in av någon som har rätt behörighet. Det kostar lite extra, men å andra sidan blir jobbet både säkert och mer hållbart. Se först över vilken typ av belysning som ert kontor kräver, vilka lösningar som finns på marknaden och lite kring hur dina anställda resonerar – därefter låter ni en behörig elektriker hjälpa er att nå den effekt ni eftersöker.

Mer information om elektriker: http://www.elektrikerstockholm.nu.

Kategorier
Kontorsliv

Inomhusluften avgörande för produktiviteten

Alla som har arbetat på kontor, vet att inomhusluften är avgörande för att man ska kunna prestera som bäst. Naturligtvis är inte enbart syremängden i luften det enda som avgör om man trivs. Det ska till många fler faktorer som ska vara uppfyllda, ergonomisk arbetsutrustning; bra vagnar, skaft och städredskap för dem som arbetar med städning, ergonomiska kontorsstolar för dem som arbetar på kontor. Höj- och sänkbara skrivbord för alla som arbetar med kontorsuppgifter.

Förutom ergonomiska redskap bör medarbetarna få en bra inomhusmiljö. Inte för stark sol på vårar och somrar. En gassande sol kan få vem som helst att bara vilja lägga sig ner och sova i stället för att arbeta. Ett för kallt rum på vintern får medarbetarna att frysa och inte kunna tänka på annat än kylan. Ett svenskt lagom varmt, lagom ljus kontor är alltså bäst.

Se till att medarbetarna för syre

Alla som har vistats i ett slutet rum vet hur det känns när syret i rummet tar slut. Gör ingenting åt saken, är det det enda alla i rummet kan tänka på; att syret tar slut och att få nytt syre för att orka med nästa uppgift. Att ordna med ett bra inflöde av fräsch luft är viktigt för arbetsgivaren och den som har ansvar för medarbetarna. Det är så pass viktigt att det är lagstiftat om att regelbundna kontroller av ventileringen sker som mest, vart tredje år, som minst, vart sjätte år. Har man däremot installerat en riktigt effektiv ventilering med en FTX-ventil, behövs endast en enda kontroll och den görs vid installation. En FTX- ventil är en fläktventil med värmeåtervinning. Den ser alltså till att den dåliga luften sugs ut, och att ny fräsch luft kommer in. Värmen tas till vara vid suget ut, och luften som kommer in, värms upp.

Vad är det då en OVK-besiktningsman ska göra?

En sådan ska kontrollera att ventilen inte innehåller några föroreningar som kan spridas i resten av byggnaden. Att alla instruktioner och skötselanvisningar finns tillgängliga och att den fungerar som den är avsedd att göra. Om den inte fungerar som den ska, bör besiktningsmannen (eller -kvinnan) kontrollera att det finns åtgärder för att förbättra energihushållningen i ventilationssystemet som inte medför sämre inomhusklimat.

Det protokoll som OVK-besiktningsmannen gör sänds till kommunen. Kontrollanten ska sända in ett protokoll att besiktningen är genomförd och datum, resultat och datum för nästa kontroll. Sedan är det fastighetsägarens ansvar att se till att det förverkligats och uppföljs. På det sättet utövar OVK-besiktningarna via kommunen en utkrävning av ansvaret hos ägaren att tillgodose kvaliteten på inomhusluften. Läs mer om OVK besiktningar på: https://www.ovkbesiktning.nu.