Kategorier
Kontorsstädning

Tar du lokalvårdaren för givet?

Man går till kontoret dag ut och dag in, utan att fundera på hur det kommer sig att papperskorgen som var proppfull igår plötsligt är tom igen. Men det skulle protesteras om den inte var det.

Man tar dem för givet. Anledningen är troligtvis att man aldrig ser dem. De finns där i det tysta och gör inget väsen av sig. Enda anledningen till att man skulle lägga ner tid på att fundera över det är om man själv städat kontor. Då uppskattar man verkligen varje liten detalj. Men de är riktiga vardagshjältar som finns där för sina kunder varje dag. Så har man dem inte redan på kontoret så är det dags. För det är ganska onödigt att den egna personalen lägger ner tid på städning när det finns personer som är proffs på det och gör det så mycket mera effektivt. Personalen har annat att göra, saker som de är bäst på och som är viktiga för företagets framtid. Hitta städföretagen genom att googla på kontorsstädning Västerås.

Ett snyggt kontor säger allt

Det första intrycket säger en hel del om företaget. En trevlig, dammfri och väldoftande miljö ger ett propert intryck när kunderna kommer på besök. Det medför att de gärna blir bjudna på den där kaffekoppen och tar sig tid att stanna upp och lyssna på vad man har att erbjuda.

Ett rent och snyggt kontor skapar även en bra arbetsmoral och en fin stämning på jobbet. Personalen känner sig sedd och kan känna sig stolta över sin arbetsplats.

Kategorier
Kontorsinredning

Välj snygga och hållbara golv till kontoret

Det är skillnad på golv och golv. Vill du ha dig ett snyggt golv som håller i längden, till kontoret till exempel? Ja då ska du se till att välja ett starkt och tåligt golv från en golvläggare.

Behöver ni lägga in nya golv i kontors- och kökslokalerna på företaget? Varför inte ta och anlita en riktigt bra golvläggare till att lägga om hela företagets golv när ni ändå är igång? Att lägga nya golv är ibland ett stort måste, särskilt om de gamla har legat där i väldigt många år. Och när det handlar om ett kontor där det promenerar människor på golven fram och tillbaka dag ut och dag in, år efter år, så behöver det vara tåliga och samtidigt slitstarka golv som håller så länge som möjligt.

Stil och funktion

När man väljer golv till kontor bör det passa både stilen i övrigt men även fylla en väl fungerande funktion. Det ska vara slitstarkt och tåligt. Många klackar kommer att spatsera över kontorets golv i många år framöver.

Det är viktigt att man väljer rätt material till golvet, alla är inte lika slittåliga. Ett kontorsgolv kräver mycket högre kvalitet än om du hade lagt golv hemma i vardagsrummet till exempel. Man kan med stor fördel välja olika material på golvet för olika delar av kontoret. Har man ett öppet kontorslandskap så kan en heltäckningsmatta vara att föredra, då det dämpar ljudet i lokalen och de som arbetar får en bättre arbetsmiljö.

Kategorier
Kontorsinredning

Textila mattor passar extra bra i kontorsmiljöer

Behöver ert kontor en uppfräschning? Kanske ny färg på väggarna och nya mattor? Framförallt golvet har stor betydelse för inredningen och är ofta avgörande för hur man upplever ett rum.

Med nya mattor kan hela arbetsplatsen få sig ett rejält lyft, något som även kan påverka kunder och besökare positivt. Det finns många olika faktorer att tänka på då man väljer golv, och framförallt måste de vara behagliga att gå och stå på och gärna också vara slitstarka. Textila mattor passar därför bra då de är mjuka att gå på, men de har också en förmåga att absorbera ljud. Detta kan vara viktigt i en miljö där det vistas många människor. Men det har också visat sig att textila golv är bättre för personer med dammallergi, eftersom de förhindrar att dammpartiklar far runt i luften.

Så blir golvet en viktig del av inredningen

Idag finns det ett brett utbud av textila golv i många färger, former och mönster att välja mellan. Detta har gjort att man även kan låta mattan vara en tongivande del av inredningen på ett effektfullt sätt eller följa kulörer i den övriga inredningen. Funderar man på att lägga in textila golv på sitt kontor eller företag kan det vara en fördel att vända sig till en mattläggare med ett stort utbud av olika textila mattor. Då ökar chansen att man ska hitta den perfekta mattan för kontoret, men mattläggare kan också ta fram olika förslag som både är funktionella, trivsamma och snygga. Läs mer om mattläggare på denna webbsida: https://www.mattläggareuppsala.se

Kategorier
Kontorsstädning

Fokusera på ditt jobb

När man jobbar vill man gärna jobba och fokusera på det. Trots att man jobbar behöver kontorsstädningen skötas. Anlita någon för städningen av kontoret och fokusera på jobbet istället.

Att kontoret är städat och rent är minst lika viktigt som i hemmet. Dagligen går man in och ut, med skor på. Det samlas smuts och annat skräp. Varför inte lämna bort städningen? Istället för att städa ditt kontor kan du låta en städfirma sköta det.

Du väljer själv hur ofta du vill anlita dem. Önskar du kontorsstädning två gånger i veckan går detta bra, vill du ha det en gång i månaden går även det bra. Kanske är det fler på ditt arbete som också vill ha sitt kontor städat och ni kan anlita samma firma? Det finns många olika firmor att välja mellan, känner du inte till någon kan du kolla på internet. Fråga även bekanta om de har någon rekommendation.

En tanke på miljön

När man lämnar bort städningen är det inte mycket man själv behöver tänka på. I hemmet har man i normala fall städutrustning. Detta kanske man inte har på sitt kontor. Anlitar man en städfirma är detta heller inget man behöver skaffa in. Städfirman har sina egna städverktyg och de medel de kan komma att behöva.

Idag är det möjligt att få effektiva medel som är miljövänliga. Kolla gärna vad firman du tänkt anlita använder sig av. En annan sak att tänka på är dofter, vill du inte ha för starka dofter kan detta vara bra att nämna innan. Läs mer om kontorsstädning på denna sida: https://www.kontorsstädningvasastan.se

Kategorier
Kontorsstädning

Ett renare arbetsliv

Visst kan arbete utföras på ett ofräscht kontor. Men hur väl trivs de anställda och hur uppskattade känner de sig? För en fungerande arbetsmiljö behövs ett rent kontor där ordning råder.

Ett välstädat kontor är en förutsättning för att de anställda ska trivas och kunna göra ett bra jobb. Det är kanske inte något man reflekterar över speciellt ofta, men det är inte desto mindre sant. Har man inte noterat den saken innan lär man reagera den dag det inte längre kommer städpersonal och tar hand om damm och smuts.

Ett kontor förfaller snabbt om det inte blir ordentligt städat. Det börjar med skrivborden och sedan följer toaletter och fikarum illa kvickt. Sedan står man där med tomma eller halvt urdruckna kaffemuggar. Fläckar och fulla papperskorgar. Damm. Toaletter som alla använt men inte vill använda längre. Fikarum som har en distinkt arom av soptunna.

Ditt kontor ska vara renstädat

Kontor ska vara städade alla dagar. Frekvensen av städning avgörs av hur mycket kontoret används. Arbetar det någon där alla dagar, hela dagarna? Eller används kontoret lite då och då? Bättre för mycket städning än för lite. Ingen har ännu dött av att arbetsplatsen är mycket väl rengjord. Däremot blir det glada miner om det doftar gott och rent och allt är fräscht när man kommer dit.

En bra städfirma tar hand om bekymren. Ni får dammsuget och dammat och papperskorgar tömda. Köket blir fräscht så folk orkar äta i det. Toaletterna rengörs på alla håll. Inte dumt alls! Läs mer om kontorsstädning på denna sida: https://www.kontorsstädningöstermalm.se

Kategorier
Kontorsflytt

Mot nya mål för företaget

När ett företag eller en organisation växer behövs ibland en uppgradering till bättre och mer anpassade lokaler för verksamheten. Ju större företag desto mer komplicerad blir flytten.

Redan i början av flyttplaneringen bör ni se till att utnämna en intern flyttansvarig, en flyttgeneral eller kanske projektledare. Hen får även ansvaret att upphandla en pålitlig och prisvärd flyttfirma som är skickliga på just företagsflyttar. I valet av firma kan det vara smart att välja en som har flera års erfarenhet av just företagsflytt. Detta eftersom en företagsflytt är så mycket mer omfattande än en flytt av ett bohag från en bostad till ett annat. I och med den större omfattningen krävs därför också mer förberedelser och planering. När ni valt firman kan de vägleda er kring vad ni själva på företaget behöver utföra.

Så förbereder ni er företagsflytt

När du flyttar ett helt företag handlar det om en betydande mängd möbler, tunga lyft och även hantering av känslig utrustning som datorer. I en företagsflytt innebär dessutom större ansvar i och med att allt ska hållas i ordning, att rätt grejer ska till rätt plats och att uppmärkta prylar ska följas åt. Allt blir så mycket större helt enkelt. Den smarta och erfarna flyttfirman har checklistor som ni får i samband med uppstart av projektet. Listor som påminner er om alla avtal som ska flyttas, avslutas eller hanteras så väl som alla praktiska detaljer ni behöver sköta själva. Var smart – anlita en proffsig firma som kan företagsflytt.

Kategorier
Okategoriserade

Förenkla din vardag och kom längre

Har du svårt att minnas allt du ska göra? Kommer beställningar från alla håll och kanter? Vilket ärende var först och vad har hänt sedan sist? Är ni många som jobbar på samma ärenden i olika steg?

Genom att införskaffa ett ärendehanteringssystem till ert företag kan ni alla samarbeta i processer och ha full koll på vad som är gjort och inte. Förutsatt att alla är duktiga på att använda systemet. Om samtliga ärenden på en avdelning eller ett företag kommer in via ett och samma system är det näst intill omöjligt att något ska glömmas bort eller hamna mellan stolarna. I stället för att en order kommer in på en post-itlapp och nästa via mejl så ska samtliga registreras i samma system och få ett unikt nummer. När samtliga kollegor genom hela processen noterar vad som är gjort i respektive led har ni bättre koll i företaget samt att kundtjänst enkelt kan svara på frågor om varje ärende som kommer in från kund.

När du väljer system

Hur ska du då tänka när du köper in ett ärendehanteringssystem till företaget. Somliga skulle föreslå att ni köper ett som skräddarsys just till er verksamhet och era behov. Ett sådant system tar ofta lång tid att utveckla och blir dyrt. dessutom kan det bli tjorvigt om ni vill förändra något stort i systemet. Om ni istället väljer ett väletablerat system med mångårig erfarenhet så kan ni anpassa systemet utifrån era behov. De större systemen som funnits på marknaden i ett tjugotal år är beprövade och uppenbart använda eftersom de funnits kvar så länge trots all konkurrens från nya lösningar. Ett sådant system har ett stabilt företag bakom sig och en invand support som du kan luta dig emot.

Fler fördelar

Förutom att systemet har många användare och att supporten har mångårig erfarenhet så kan du också dra fördel av att ett etablerat ärendehanteringssystem har många kunder som är kravställare. På så vis sker en ständig utveckling i det system ni väljer och företaget som har många kunder kommer även ha ekonomiska resurser för att vidareutveckla och anpassa systemet allt eftersom. Detta till skillnad från mindre uppstickare som ännu inte besitter ett stort kapital och därmed inte kan utvecklas i samma takt eller anställa skickliga utvecklare i motsvarande mängd. Vilka funktioner och vilka anpassningsmöjligheter vill ni ha? Gör en lista med er krav och önskemål och hitta sedan det systemet som passar er bäst.

Kategorier
Okategoriserade

Vad innebär löpande bokföring?

Löpande bokföring är ett begrepp som du säkerligen stött på och hört talas om. Det innebär att du som företagare ska redovisa – registrera – dina affärshändelser så fort de sker; vid löpande bokföring kan man inte skjuta upp och vänta för länge.

Affärshändelser som ska redovisas kan exempelvis vara olika överföringar mellan konton, det kan vara fakturor, förändringar av skulder eller om att du gjort en försäljning alternativt köpt in något – datorer eller möbler – till ditt företag. Exempelvis kontanta in- och utbetalningar ska bokföras samma dag medan andra poster å sin sida kan samlas ihop och bokföras en gång i veckan.

Det finns två olika metoder att använda sig av vid löpande bokföring. Kontantmetoden innebär att du får skjuta upp bokföringen av fakturor till dess att dessa är betalda – det ger en fördel i att det blir en bokföringspost per faktura. Bokföringen sker när fakturan är betald – inte när den har skickats eller mottagits.

Den största fördelen med kontantmetoden är att den ger ett mindre jobb då ett moment försvinner. Nackdelen är att man som företagare får en sämre överblick över den egna ekonomin. I och med att man tar upp obetalda fakturor först vid räkenskapsårets slut så är det också först då man kan se hur det egentligen gått och får de riktiga siffrorna presenterade för sig. Företag med en nettoomsättning på max tre miljoner kronor får använda kontantmetoden. För övriga gäller faktureringsmetoden.

Faktureringsmetoden ger en tydligare överblick

Faktureringsmetoden innebär att fakturor – både inkommande och utgående – förs in i bokföringen på de datum de är utfärdade. Bokföringen sker antingen på faktureringsdagen eller på ankomstdagen och då som leverantörsskuld alternativt en kundfordran. Momsen redovisas samtidigt. Nästa steg är att bokföra då man A) betalt sin leverantörsskuld eller B) mottagit sin kundfordring: detta bokförs som en affärshändelse.

Faktureringsmetoden kräver lite mer jobb och har fler steg i sig än vad kontantmetoden har. Fördelen är emellertid att man får en bättre – och mer verklig – bild av den egna ekonomin, den egna ställningen samt det egna resultatet och att man därmed också kan agera utifrån dessa givna fakta.

Ta hjälp med löpande bokföring

Många nya företagare får problem med sin löpande bokföring. Det handlar ofta om att tiden inte räcker till: man har fokus på att få igång verksamheten och man vill primärt arbeta med det huvudsakliga området. Det är förståeligt, men samtidigt så måste också bokföring utföras. Det tar tid i anspråk och det kan skapa en olust som gör att man slutar och lägger ned verksamheten. Dessutom kan man straffas ganska hårt om oegentligheter finns i den egna redovisningen och bokföringen.

Poängen – och rådet till många – är att det finns hjälp att ta. Att anlita en redovisningsbyrå kostar förvisso några kronor, men å andra sidan så borgar det för att har sin ekonomi under kontroll. Det kan det vara värt att betala för. Genom professionell löpande bokföring så kan du som företagare lägga ditt fokus där du verkligen har din specifika kunskap. Det handlar om en investering.

Kategorier
Okategoriserade

Behövs värmeinjusteringar i Göteborg?

Om man fryser eller svettas på sin arbetsplats i Göteborg behöver det nödvändigtvis inte betyda att man är sjuk, eller på väg att bli sjuk. Det kan helt enkelt bero på att det är alltför kallt, eller för varmt på arbetsplatsen och att en VVS-montör bör gör en värmeinjustering i Göteborg. Det kan helt enkelt på att värmesystemet är i obalans eller liknande.

Ringer man då en duktig VVS-montör som kan förstå var felet i värmesystemet sitter och som kan åtgärda detta, ja då kan man tacka sin lyckliga stjärna. Om man inte får tag i en duktig VVS-montör kan man behöva googla ”värmeinjustering Göteborg” så att man kan få en förslagslistan av Googles sökmotor som så letar igenom alla hemsidor där VVS-företag har angett att de arbetar just med värmeinjusteringar och att de gör det i Göteborg. Då kan man få kontaktuppgifter till sådana VVS-montörer.

Därför är rätta temperaturen viktig

Ska man kunna prestera sitt bästa varje dag, behöver personalen rätt förutsättningar för det. Då kan det varken vara för kallt eller för varmt på kontoret. Då är det viktigt att även ventilerna är väl fungerande och att det strömmar in tillräckligt med frisk luft in i lokalerna. Det bästa är om lokalen har FTX-ventiler som värmer upp luften som den tar in utifrån. Värmer de då upp luften som kommer in, förlorar man ingen värme i lokalen och man håller en lagom värme i lokalen, förutsatt att man har satt termostaten på mellan 20-23 grader. Varmare eller kallare än så bör det inte vara.

Detta kan felaktig värme eller kyla bero på

Om det skulle vara så att det är antingen för kallt eller för varmt i en lokal, så kan det bero på några olika alternativ. Antingen är det obalans i hydrauliken som ska förse elementen med varmt vatten, eller så har elementen fått in luftbubblor som förhindrar den varma luften från att flöda inuti elementen. Vissa värmesystem behöver också justeras. Det behöver alltså inte bero på något stort fel att värmen eller kylan inte fungera som den ska. En duktig VVS-montör kan göra en felsökning och åtgärda problemet.

Kategorier
Okategoriserade

Bra inomhusmiljö med markiser för fönster

Alla som har suttit inomhus när solen gassar på fönster, vet hur sömnig man kan bli av att ha solen som ligger på fönster. För att man ska kunna arbeta effektivt är det viktigt att ha en inomhusmiljö som varken är för varm eller för kall. Det är viktigt med en balans mellan värmen och kylan för att inomhusmiljön ska vara optimal.

Ska man få till en bra balans mellan kyla och värme är det viktigt om man har markiser för fönster, persienner eller jalusier. Alla slags solskydd är bra som håller borta den gassande solen. De flesta sitter ju också med datorer som de arbetar med hela dagarna. Har man då för mycket solsken som flödar in genom fönstren, så ser man till sist inget på sin datorskärm. Läs mer om markiser som du får tag på i Stockholm på: markisstockholm.nu.

Viktigt med balans i inomhusmiljön

För att personalen ska få så bra förutsättningar som möjligt är det viktigt att man får en bra balans mellan ljus, mörker, värme och kyla och att personalen får bra med frisk luft. Blir inandningsluften för dålig så somnar personalen. Därför är det viktigt med ventiler som släpper in tillräckligt med frisk luft. Samtidigt får den inte vara för kylig så att personalen sitter och fryser. Då hinner de inte jobba om de ständigt ska hålla sig varma på något sätt. Är det för varmt inomhus blir det svårt att koncentrera sig på sitt arbete. Lagom är som alla vet bäst.

Arbetsgivare ska skapa bra förutsättningar

Därför är det upp till arbetsgivare att skapa så bra förutsättningar som det bara går. Markiser, persienner eller jalusier för fönster är därför det som krävs för att få in lagom med ljus men inte för mycket av en gassande sol. Väl underhållna ventiler är en annan sådan faktor som påverkar inomhusmiljön. Dessutom arbetar man inte så bra om det är fula och grå betongväggar inomhus. Man bör inreda på sätt som är inspirerande för personalen. Då är det viktigt att arbetsgivaren inreder med lugna färger men som samtidigt är uppiggande. Dessutom bör personalen ha ergonomiska skrivbord och skrivbordsstolar för ett optimalt arbete.