Kategorier
Okategoriserade

Vem styr egentligen på kontoret?

Klimatet på ett kontor är beroende av hur de som vistas där trivs med varandra och sina arbetsuppgifter, men har också mycket att göra med att alla vet vad som gäller. Med det menar vi att varje enskild anställd har en bra uppfattning om hur företaget ligger till, vart man är på väg och hur man ska nå dit, samt naturligtvis också vilken roll de själva spelar i den processen.

Tydlighet och övertygelse

Dessutom är det viktigt att det finns ett tydligt ledarskap. Många chefer misslyckas med att vinna respekt hos sin arbetsgrupp, genom att vara för otydlig i sina formuleringar av målbilder och hur man ska gå framåt som företag. De fastnar mer i den dagliga administrationen med pappersarbete, meningslösa möten och så vidare. Många gånger kan ett sådant avvaktande och försiktigt ledarskap leda till informella hierarkier på kontoret. Plötsligt kanske någon missnöjd anställd med hög röst och god övertalningsförmåga lyckas få med sig övriga anställda och kräva förändringar.

Detta är naturligtvis inte ett problem i sig – varje företag som vill bli framgångsrikt måste lära sig att lyssna på sina anställda – men om det som i en sådan här situation beror på slappt ledarskap så kan denna typ av process mer liknas vid ett myteri, någon tar makten, även om den är informell, för att det går och för att chefen ”abdikerat” från sitt ledarskap.

Att kunna leda – mer än att vara chef

Att vara chef innebär inte i sig att man är en bra ledare. Chef är en titel, något man blir utnämnd till, men chefstiteln i sig innebär inta att man kan räkna med att automatiskt vinna arbetsgruppens respekt och lojalitet. En chef måste genom sitt agerande visa att han är en lämplig ledare för gruppen, det handlar om mänsklig psykologi och beteenden som är uråldriga och som moderna företagsstrukturer inte har någon inverkan på. Naturligtvis gör man som chefen säger, annars riskerar man ju att få sparken, men förstår man inte varför man behöver göra som chefen säger skapas en obalans i företaget och som chef blir man ifrågasatt.

En bra chef ser först och främst till att vinna gehör hos sina underordnade. Det görs genom ödmjukhet och empati, och en förmåga att övertyga på ett självsäkert sätt utan att peka med hela handen och vara oresonlig. En bra ledare tar sina beslut utifrån företagets och de anställdas bästa, inte av egoistiska skäl.

Ledarutveckling – ett verktyg alla chefer behöver

En chef kan behöva hjälp med att utveckla sitt ledarskap. Ledarutveckling är viktigt för alla företag, och särskilt viktigt är det för företag som är beroende av chefer som tar kommandot, sätter upp mål och stakar ut vägen för att nå dessa mål. En velig chef som inte för med sig respekt och pondus, som saknar kunskaper eller förmåga att övertyga, är i grunden dåligt för ett företag.

Med det sagt finns det så klart inom vissa organisationer plats för chefer med mindre framträdande ledaregenskaper. Ett exempel kan vara en mellanchefsposition i ett större företag, där det är viktigare att chefen kan hantera det dagliga arbetet och administrationen på kontoret och kanske inte behöver vara visionär och formulera mål för företaget.

Kategorier
Okategoriserade

Problem på kontoret? Anlita en arbetsrättsjurist

Det är inte alltid stämningen är på topp på ett kontor. Stress, sjukdom, interna stridigheter och konkurrens är alla faktorer som kan göra att stämningen på kontoret ibland kan sjunka ner mot nollpunkten. Att stämningen pendlar mellan bra och mindre bra hör väl till vanligheterna på de flesta kontor, men ibland har man att göra med medarbetare, och också chefer som bidrar till att göra det dagliga arbetet på kontoret till en plåga för medarbetarna. Märker man av sådana tendenser på kontoret gäller det som chef att man tar tag i situationen direkt, innan den eskalerar.

Dåligt uppförande på kontoret

Ibland kan stress och personliga problem göra att en medarbetare beter sig illa på kontoret. Att fara ut mot kollegor, snäsa av, vägra lyssna på vad du eller andra chefer säger är alla beteenden som kan bero på att man är slutkörd och upplever att man har svårt att klara sitt jobb. Ofta kan den anställde själv vara omedveten om hur andra upplever beteendet, och visa ånger när man som chef påpekar detta. Det bästa är att diskutera beteendet och dess orsaker direkt med den anställde utan att försöka göra en för stor sak av det.

Kan finnas många orsaker

Kanske upplever den anställde att hen har för mycket att göra. Detta får du som chef överväga; om personen har mer att göra än sina kollegor eller tar ett större ansvar får du kanske göra lite omfördelningar av arbetsuppgifterna. Men om personen inte har nämnvärt mer att göra än sina kollegor får du också förklara detta och be att personen tar tag i sitt beteende och visar bättring. Du måste göra klart att beteendet inte är önskvärt och att det kan leda till konsekvenser om personen fortsätter på samma spår.

Det kan också hända att en person beter sig illa för personlig vinning, genom att använda härskartekniker mot kollegor, eller till och med bedriva mobbning mot enstaka medarbetare. Här kan det vara svårt att agera som chef, visst måste man sätta ner foten och förklara att ett sådant beteende är oacceptabelt, men samtidigt kan det vara svårt att få en person som agerar på det sättet i vuxne ålder att ändra sitt beteende. En mobbare skyller ofta på dem han ger sig på, att de presterar dåligt, är dåliga förebilder på arbetsplatsen, inte passar in och så vidare.

Uppsägning av personliga skäl

Ibland kan man vara tvungen att förflytta en medarbetare, eller i värsta fall säga upp personen. Att avskeda en person på grund av att denne inte kan bete sig kallas för uppsägning av personliga skäl. Det innefattar misskötsamhet, svårigheter att samarbeta, arbetsvägran, trakasserier av medarbetare och så vidare. För att kunna avskeda en medarbetare på dessa grunder måste man först klart och tydligt gjort klart för denne att hen måste ändra sitt beteende, annars kommer det att leda till uppsägning av tjänsten.

Arbetsrättsjurist i Stockholm

Det här är ganska snårig terräng att beträda som chef, och vill man vara säker på att man gör allt rätt juridiskt, ska man kontakta en arbetsrättsjurist. En arbetsrättsjurist är specialist på det rättsliga förhållandet mellan arbetsgivare och anställda och kan reda ut precis vad som gäller i den specifika situationen. I Stockholm finns många advokatfirmor som erbjuder hjälp med arbetsrättsjuridiska frågor och du hittar lätt en arbetsrättsjurist som kan hjälpa dig när du står inför en svår situation med en av dina anställda. Mer info: https://www.arbetsrättsjuriststockholm.se.

Kategorier
Okategoriserade

Är det dags att flytta i Uppsala?

När det är dags för en flyttstädning i Uppsala, är det mycket som företagsledningen bör ta hänsyn till. Dels är själva planeringen som är viktig. Alla i personalen bör förberedas för flytten och hitta motivation till att vilja flytta med företaget in i nya lokaler. Ibland kan en flytt till och med innebära att personalen väljer att byta jobb bara för att kontoret inte kommer att ligga på samma adress som innan. För att inte företaget ska tappa personal, bör ledningen hitta den motivationen att stanna kvar, trots att adressen blir en annan.

Se till att flytten blir smidig

För att en kontorsflytt inte ska kännas tung, otrevlig eller till det sämre för de anställda, bör själva flytten ske så smidigt som det bara är möjligt. Det bästa är om företaget anlitar ett annat företag som kommer och packar ner allt som ska med till nästa kontor. Kanske kontoret på det nya stället behöver renoveras? Visa då på fördelarna med nya fräscha kontor för de anställda. För alla som ska med på tåget, är det viktigt att se att en flytt innebär en bättre förändring och inte en förändring till det sämre.

Anlita en helhetslösning av flytten

Inför flytten kan man antingen anlita en flyttjänst som antingen endast är en del av hela flytten eller så kan man anlita endast en del; packning av saker, transporten av möbler och packlådor, uppackning, flyttstädning och så vidare. Varför inte anlita ett företag för hela projektet att flytta? På det sättet behöver varken personalen eller ledningen oroa sig över någon del i själva flytten. Den blir smidig, och när personalen sedan kommer till den nya adressen är allting på plats.

Kriterier för flyttjänsten

När man ska välja ett flyttföretag för själva flyttjänsten är det viktigt att vara noggrann i valet av företag. Det är bra om man väljer någon som är pålitlig, som har en nöjd-kund-garanti, så att till exempel flyttstädningen blir väl gjord och att man inte slarvar med den så att företaget måste göra om flyttstädningen. Det är också viktigt att företaget som man anlitar har en egen ansvarsförsäkring som utlöses om någon skada skulle ske. Om du vill du vill läsa mer om hur du kan få tag i en en flyttstädning och flytt utfört av en flyttfirma i Uppsala, kan du klicka på denna länk.

Kategorier
Okategoriserade

Kontorsstädning och tilläggstjänster

Den vanligaste städtjänsten för företag bör vara kontorsstädning. Ett enkelt och ekonomiskt sätt att hålla kontoren fina och få en bättre arbetsmiljö. Många företagare tänker inte på vilket stor skillnad som städningen ger – förrän man väljer bort tjänsten. Till exempel i Örebro är kontorsstädning i Örebro bara första steget till fin och god arbetsmiljö. Städföretag har betydligt fler tjänster än så. 

Exempel på städbolag som gör mer än städning

Ett av de större städföretagen i Örebro listar upp hela 15 olika städtjänster och tilläggstjänster på deras hemsida. Det återspeglar även att städföretagen överlag siktar på att kunna leverera breda helhetslösningar för sina kunder. De allra flesta städföretag erbjuder flera olika städtjänster. Det gäller även städföretaget som nämns ovan från Örebro. Utöver kontorsstädning finns trappstädning, butiksstädning, storstädning m.m. Som företagare kan man därmed få hjälp med de flesta städtjänster från ett och samma företag. En klar fördel utifrån att det skapar enkel kommunikation. 

Det är när det kommer till kompletterande kringtjänster som det finns skillnader mellan städbolagen. Det är även här som just detta städbolag skiljer sig mot andra i Örebro. I en snabb jämförelse mot flera andra städbolag så finns här en rad kringtjänster som underlättar för deras kunder. En tjänst är tvättservice. Har kunden regelbunden tvätt kan detta därmed läggas till som en extratjänst. Detta utöver ”basen” med kontorsstädning och trappstädning. Detta är därmed tjänster som inte får beställas separat utan det krävs att städföretaget ändå är på plats för att man ska kunna erbjuda dessa extra tillägg. Städpersonalen åker till kontoret för att städa och kan då på samma gång ta med sig tvättkorgen för att leverera denna till ett tvätteri (om de inte genomför tvättning själva). När de sedan kommer för att städa kommande tillfälle levererar de tvätten, både tvättad och struken. 

Ett städbolag kan erbjuda andra tjänster

En annan mycket vanlig tjänst är fruktservice. Därmed kan städpersonalen se till att det alltid finns en fruktskål med färsk frukt tillgänglig. Egentligen sätter bara fantasin gränser för vad städföretaget kan erbjuda. Det handlar överlag om att de ändå ska till kontoret för att göra rent via kontorsstädning och därmed även kan leverera blommor, frukt eller post. Det kan även handla om att de vattnar blommor eller ger service på annat sätt. Som företagare kan det därmed vara smart att se över vilka tjänster som kan köpas in och vad man kan få hjälp med. Utifrån det kan en komplett lösning skapas hos städföretaget som ändå är på plats för att städa. 

Kategorier
Okategoriserade

Bästa städföretag för kontorsstädning i Uppsala?

Vilket är det bästa städföretaget om man vill ha hjälp med kontorsstädning i Uppsala? Det beror helt på vad som kunden prioriterar. Man kan därmed säga att det finns flera som är bäst – men på olika saker.

Spelar ålder någon roll?

Det finns ett företag i Uppsala som nästan enbart anställer ”veteraner”. Det kan exempelvis vara personer som nått pensionsåldern men känner att de gärna jobbar några timmar extra varje vecka. Företaget har ett brett utbud. Till privatpersoner finns bland annat målare, rörmokare, barnvakt, städtjänster och privat hemtjänst. 

Företag i Uppsala kan boka allmänna tjänster så som kontorsstädning, fönsterputs och transport. Men man kan även hyra in en veteran med specifik kompetens inom handel, IT, service osv. 

Kontorsstädning och kringtjänster

Den bästa kontorsstädningen kanske innebär en bredare tjänst än bara städning. Ett städbolag i Uppsala presenterar att de även kan genomföra vissa vaktmästerifunktioner, löpande fylla på förbrukningsvaror och på andra sätt skräddarsy städningen till en funktionell tjänst. Detta är något som blir allt vanligare då företag inser fördelen med att köpa flera tjänster än enbart kontorsstädning. Med fruktkorg, postservice, vaktmästarservice och tvätthjälp skapas ett enklare flöde i vardagen för företagaren. 

Finns behov av olika språk?

De städföretag som får goda recensioner och omdömen har generellt inte de lägsta priserna. Delvis är prisfrågan en konkurrentfråga men det handlar betydligt mer om god kommunikation och möjlighet att möta kundens olika behov. Ett kan vara att städpersonalen som genomför kontorsstädning kan flera olika språk. Är det på ett företag med anställda från hela världen kanske det finns en fördel om personalen har goda kunskaper inom engelska för att lätt kunna kommunicera med de som jobbar på kontoren. 

Avtal med bindningstid

För vissa företag spelar det ingen roll att längre avtal skrivs kring trappstädning, kontorsstädning och leverans av vissa förbrukningsvaror. Man söker enkla och långsiktiga lösningar. Men för andra företag kan det upplevas svårt att skriva under avtal som gör att man binder upp sig till samma städföretag i 24 månader. Väger detta tungt blir ju städföretaget med kort bindningstid och enkel uppsägning det ”bästa”. 

Har du företag eller är ansvarig för att boka kontorsstädning till företaget? Prata med andra, ungefärligt lika stora, företag och fråga vilka de anlitar och om de är nöjda. Även om alla företag har egna specifika behov så är det mycket bra första steg att höra vad andra rekommenderar. Det betyder ju självklart inte att just det städföretaget är bäst på kontorsstädning men framförallt att de inte är bland de sämre. 

Kategorier
Kontorsstädning

Vilka ytor ska städas på ert kontor?

Då det kommer till kontorsstädning så finns det några parametrar att ta i beaktning innan man väljer en pålitligt partner. Många tänker sig en genomgående rät linje där alla tjänster och alla företag arbetar på samma sätt – det gör i sin tur att många företag också väljer en städfirma med plånboken.

Vi skulle säga att det är dessa företag som också drabbas värst av undermålig kontorsstädning. Inte nödvändigtvis på grund av att städningen är dålig, utan mest av den anledningen att man inte sett till de egna behoven och diskuterat fram en lösning tillsammans med städfirman.

Alla kontor ser olika ut, alla branscher har olika fokus och inriktningar, vissa företag har hela tiden kunder och leverantörer på besök, andra har enbart sina anställda på plats – det är klart att en kontorsstädning måste skräddarsys och att man inte på måfå kan välja en städfirma i Stockholm och förvänta sig att deras standarderbjudande för kontorsstädning ska fungera.

Diskutera fram en lösning med städföretaget

Vilka ytor är viktiga att de hålls rena? För alla kontor så handlar det om kök och toaletter. Detta då dessa ytor drar till sig många bakterier och att man genom att städa dessa också kan förhindra sjukdomar, öka trivseln och får en mer inbjudande miljö rent generellt där mindre konflikter mellan de anställda sker. Det är viktigt att toaletter och kök är snygga och rena och det förstår också de flesta. Men mer då?

Kanske är ert företag i behov av att hålla konferensrummet i ett bättre skick, kanske har ni större glaspartier som måste städas lite extra så att det inte ser solkigt ut, kanske har ni biytor som sällan används och där man kan städa lite mindre? Hur gör ni med de anställdas platser – ska dessa städas eller sker det personligt och av varje enskild individ?

Kort och gott – det är möjligt att addera och dra bort saker från en kontorsstädning och därmed anpassa tjänsten fullt ut efter hur man driver den egna verksamheten. Vissa veckor – vid viktiga möten – så kanske ni behöver mer städning än under andra veckor – det är också en del av att skräddarsy en kontorsstädning.

Vi kan direkt säga att den möjligheten är något som inte erbjuds av alla städföretag i Stockholm. De som gör det är ofta bättre och även om de kostar lite mer så är det en ren investering i det långa loppet. Det viktiga är att kunna föra en dialog med städfirman där man – kanske månadsvis – stämmer av hur man vill ha sin städning, vilka kvällar och om det finns några speciella önskemål i övrigt. Ju mer man samtalar och stämmer av – desto bättre blir också tjänsten i slutändan.

Mer info om kontorsstädning hittar du på denna sida: http://stadhuset.se/kontorsstadning.

Kategorier
Kontorsinredning Kontorsliv Kontorslokaler

Viktigt att elen fungerar på kontor

De allra flesta kontor, oavsett vilket slags arbete man utför, vilket slags företag man driver, arbetar alla med datorn på ett eller annat sätt; är det en arkitektbyrå, använder arkitekterna dator, är det en handläggare på Migrationsverket, använder de även datorn. Det stora användandet av datorer leder till att företagen använder alltmer elektricitet. Därför är det viktigt för företagen att ha fungerande elektricitet. Många slarvar tyvärr med detta, och har ibland undermåliga uttag. De flesta har tillgång till service av vaktmästeri på de olika fastigheterna, men alla har inte det. Och även om servicen skulle finnas på pappret i avtalet mellan fastigheten och hyresgästen, i detta fall företaget, är det inte säkert att vaktmästaren finns att tillgå just när kontoret behöver det.

Anlita elektriker som ger tips om mer effektiv elanvändning

I alla fall är det bra om man kan anlita en elektriker som kommer och ser över elanvändningen på landets kontor och om elen är säker, det vill säga om uttagen är säkra och sladdarna inte ligger som i ett ormbo och gör elanvändningen osäker. Dessutom kan en duktig elektriker ge bra tips och råd om hur kontoren kan minska elanvändningen, hur elanvändningen kan göras mer miljövänlig och mer effektiv. Har kontoret dessutom lokal i ett äldre hus, kan det finnas ledningar som är alltför gamla och som bör dras om och förnyas.

Få hjälp med datanätverket

Har ni behov av hjälp med datanätverket, kan ni få hjälp av en elektriker. För de flesta kontor är man helt beroende av ett fungerande wifi. Att inte ha tillgång till det kan sakta ner hela verksamheten och man får ingenting gjort. På samma sätt är det även med telenätverket, och fibernätverket. En duktig elektriker kan ordna så att företaget får säkra uppkopplingar både till internet, till telefonen och uppkopplingen för filmer. Har man problem med värmen kan man även då behöva en duktig elektriker som kommer och löser den frågan, liksom om man har problem med larmet.

Företag kan prenumerera på en elektriker

Vill man som företag, binda till sig en duktig elektriker kan man ”prenumerera” på den elektrikerns tjänster. Då ingår man avtal så att elektrikern alltid kan rycka ut vid akuta problem, eller icke-akuta problem och få installationer och problem lösta. Det är inget konstigt att behöva få elektriska saker lösta och att det finns företag som kan hjälpa till och möte de behoven. Finns företaget i Stockholm, kan man anlita en elektriker i Solna. Här kan man läsa mer.

Kategorier
Kontorsflytt

Att flytta kontoret

Att flytta kontoret kan vara ett bra steg i utvecklingen för ett företag. Möjligheten att starta om på nytt i nya fräscha lokaler kan vara en gnista för de anställda, och ett nytt läge innebär ofta nya möjligheter. Samtidigt innebär en kontorsflytt en stor ansträngning för företaget och dess anställda. Det är mycket planering som ska göras, och under flyttbestyren kommer det att vara rörigt och stressigt. Då är det bra att i god tid kunna presentera en flyttplan för medarbetarna, så att alla vet vad som ska ske och när.

Hitta rätt lokal

Att hitta rätt lokal är så klart en förutsättning för en kontorsflytt. Många företag i Stockholm flyttar för att de behöver en större lokal, en del för att de behöver en mindre och billigare. En del företag flyttar också för att de vill ha en ”bättre” adress, i ett lite finare område, eller en adress som ligger närmare deras målgrupp. Ett exempel är de lite finare advokatbyråerna, som nästan uteslutande ligger i de norra delarna av innerstan, eller de grafiska designbyråerna, av vilka det finns åtminstone två i varje kvarter på Södermalm.

Planera flytten med medarbetarna

Inför en flytt gäller det att få medarbetarna med sig på tåget. Utse en flyttansvarig som är bra på att planera och delegera. En grupp får ta hand om planeringen av de nya lokalerna, en annan om packningen av det nuvarande kontoret. Dessutom finns det en hel del att göra administrativt inför en flytt. Hur ser IT-lösningarna ut på den nya adressen? Kan ni ha kvar samma företag och går det i så fall att omförhandla avtalet med dem? Detsamma gäller telefoni, el, TV och så vidare. Nya försäkringar måste också tecknas.

Håll regelbundet möten om hur det går med flytten så att alla känner att de har koll. En flytt innebär alltid ett visst strul, men det känns mindre jobbigt om alla vet vad som väntar, varför och hur. Här är din förmåga som chef att sprida lugn och tillförsikt viktig. Alla ska känna att ni tillsammans är på väg mot något bättre och större.

Hitta rätt flyttfirma i Stockholm

Det finns flyttfirmor i Stockholm som specialiserar sig på kontorsflyttar. Det kan absolut vara värt pengarna att anlita en sådan, eftersom en kontorsflytt skiljer sig en del från en vanlig flytt. Vanligtvis har dessa företag en lite utökad ansvarsförsäkring, och de har även paketerbjudanden där packning ingår. Om du inte känner att du kan begära av din arbetsgrupp att de ska packa ner hela kontoret kan det vara bra att låta en flyttfirma göra det.

Välja alltid en flyttfirma med gott renommé i branschen. Kolla upp firman noggrant innan du skriver på något avtal. Har firman prickar hos ARN, eller många negativa kundkommentarer på konsumentsajter, är det bättre att leta vidare, även om priset ser bra ut. Får du en oseriös flyttfirma på halsen kan flytten bli en dyr affär. En bra och seriös flyttfirma har ansvarsförsäkring, yrkestransporttillstånd och håller sig till reglerna i Bohag 2010, det branschavtal som utarbetats av flyttbranschen tillsammans med Konsumentverket.

Här finns en flyttfirma som kan hjälpa till med kontorsflytten: http://www.flyttfirmanstockholm.se.

Kategorier
Okategoriserade

Ska du skaffa nytt kontor? Tänk på detta

Innan man skaffar ett kontor som mindre frilansare eller mindre företag finns det en hel del saker att ta i beaktning. Ett misstag som många gör är att inte ta hänsyn till hur företag kommer att växa i hög grad. En kontorsflytt är ganska ansträngande, och det är värt att slippa det om man kan. Samtidigt beror det på hur stort företaget är – är man bara två personer är en flytt kanske inte alltför jobbig.

Behöver du en egen lokal?

Är man ett mindre företag behöver man inte alltid en helt egen lokal. Att hitta ett rum eller plats hos ett kontorshotell kan vara betydligt mer tidseffektivt. Om man dessutom planerar att expandera inom en ganska snar framtid kan det vara bra att tillfälligt hyra en plats, innan man faktiskt skaffar sig en helt egen lokal.

Kontorshotell är som regel bekvämt. I hyran ingår normalt kontorsstädning, wi-fi, möbler, kaffe och annat som kan behövas. När man skaffar en helt egen lokal kommer man att behöva lösa allt detta själv. Bara kontorsstädning (om man inte ska göra det själv) är något som kostar en del.

Om man är själv kan det räcka alldeles utmärkt med en kontorsplats. I skrivande stund finns en kontorsplats i Solna där allt ovan nämnt ingår för under 1000 kronor i månaden. Det här kontorshotellet i Solna erbjuder dock inga egna rum – som är viktigt för många.

Uppsägningstid

Uppsägningstiden är en viktig faktor – kanske viktigare än man tror. För mindre rum och platser på hotell (den plats i Solna som nämns ovan till exempel) är uppsägningstiden som regel ganska kort (mellan 1 – 3 månader). På ett hotell i närheten av det i Solna kan man dock hitta större rum, där uppsägningstiden också är längre. Om du däremot ska hyra en större lokal kan uppsägningstiden vara riktigt lång. Ibland behöver man binda sig på tre år.

Om ditt företag expanderar eller minskar ofta är det bra att välja något flexibelt. Det optimala är givetvis att endast betala för det man använder.

Vilka behov har du?

Kontorsstädning? Läge? Rätt sammanhang i relation till andra företag? För ett företag som ska skaffa ett kontor finns det en hel del saker att ta hänsyn till. Kanske vill ni spara in pengar genom att sköta er kontorsstädning själva? Det viktiga är att man identifierar sina behov och de faktorer som spelar roll för valet av kontor.

Kategorier
Kontorsinredning Kontorsliv

Skaffa detta till ditt moderna kontor

Ett kontor som står tomt brukar inte vara särskilt lönsamma. Det kostar att ha en tom lokal. Det är pengar som rinner iväg för varje månad som den står tom. Har man ett tomt kontor, bör man titta på vad man kan göra för att det ska kunna hyras så fort som möjligt. Här listar vi några tänkbara sätt att få en tom lokal uthyrd.

Sänk priset på hyran

Det enklaste sättet att få en tom lokal uthyrd är att sänka priset. Ett lågt pris brukar få den hyresgäst som förut tyckt att det är dyrt att fundera i nya tankebanor och locka den eller det företaget att hyra den. Sänk priset!

Marknadsför lokalen

Har man gjort reklam för kontoret? Och om det inte har lett till någon ny hyresgäst kanske man ska tänka igenom ifall reklamen har varit på fel plats, fel medium eller på annat sätt inte varit tillräcklig. Här bör man tänka efter om man kan göra reklam på annat ställe, annat sätt eller formulera sig på annat sätt.

Renovera lokalen

Medan man väntar på en hyresgäst kan man alltid renovera ju fräschare den är, desto bättre. En hyresgäst kanske uteblir för att kontoret ser tråkigt ut, är för gammal, sunkig, tråkig eller vad som helst. Medan man väntar på rätt hyresgäst kan man renovera den. En renoverad lokal ser genast mer välkomnande ut och blir attraktiv.

Inred lokalen med ny och fin inredning

Man kan inreda den med nya inredning; såsom nytt kök eller ett nytt pentry. Till det behöver man även matsalsbord och stolar, en kyl och frys. Man behöver en soffgrupp och ett rum där man kan ha möten och konferenser. Då kan man inreda rum för möten, personalsamtal och intervjuer.

Sikta in er på företag som är i startgroparna

Om inget annat hjälper kan man utrusta kontoret. Det kan vara en bra idé att utrusta ett helt kontor och marknadsföra lokalen för nya företag. De flesta nya företag saknar allt som man behöver på ett nytt kontor; datorer, skrivare, fax, projektor och sådana saker.

Stockholm är den platsen för flest nya företag. Här är det lättast att starta företag då kunderna finns här. Är man ett nytt företag är det ganska kapitalkrävande att köpa alla nya saker på en gång. Då kan man hyra den utrustning som man behöver. Då är lösningen att man kan hyra dator, leasa kameror, mobiler och annan digital utrustning. Läs mer  här om hur man kan hyra projektor genom att klicka på denna länk.